Door tegenvallende resultaten op de zakelijke markt ziet KPN de omzet in het tweede kwartaal van 2017 teruglopen. De omzet komt in die periode uit op 1,6 miljard euro, 2,7 procent lager dan de omzet in dezelfde periode in 2016. De dalende omzet in de zakelijke markt is te wijten aan de migratie naar geïntegreerde diensten, prijsdruk op mobiele telefonie en aan klanten die de inzet van ict-heroverwegen en daardoor wachten met investeren.
KPN-ceo Eelco Blok licht toe: ‘In de Nederlandse zakelijke markt blijft er sprake van rationalisatie en migratie van traditionele telecomdiensten naar nieuwe technologieën en geïntegreerde diensten. Dit leidt aan de ene kant tot een lagere omzet uit traditionele telecomdiensten, maar biedt ook de mogelijkheid om meer geïntegreerde vaste, mobiele en ict-gerelateerde diensten te verkopen, zoals Office365, cloud- en securitydiensten.’
Het bedrijf migreerde in het tweede kwartaal alle zakelijke klanten voor mobiele telefonie naar een nieuwe ict-omgeving. Daardoor is de stekker uit een aantal legacy-systemen te trekken, wat weer kostenbesparingen moet opleveren.
KPN heeft de hoop gevestigd op groei binnen het mkb-segment en zaken als security en IoT.
Blok: ‘De groeiende vraag naar multiplay en it-diensten zette in het tweede kwartaal door. In het mkb-segment steeg het aantal KPN 1-werkplekken met 39.000, waarmee het totaal op 391.000 komt. De groei van de multiplay-omzet bedroeg 34 procent.
IoT
Andere groeimarkten op de zakelijke markt zijn security en IoT. KPN: ‘In de IoT-markt groeide het marktaandeel naar 57 procent aan het eind van het tweede kwartaal 2017.’
Om de groeikansen in die markt verder te kunnen benutten, introduceerde het bedrijf een nieuw platform dat IoT-klanten begeleidt rondom connectiviteit, hard- en software, consultancy-, data- en beveiligingsdiensten.
KPN boekt in het tweede kwartaal van 2017 een winst van 191 miljoen euro. Dat is een stijging van 18 procent ten opzichte van de 162 miljoen euro in 2016.