Telecomoperator Orange heeft in het vorige kwartaal zo’n 14.500 bijkomende klanten mogen noteren voor Love, zijn pakket met digitale televisie, gsm en vast internet. Dat zijn er tweeduizend minder dan in het vorige kwartaal. Analisten hadden op 18.000 nieuwe abonnementen gerekend.
Ondanks het teleurstellende cijfer spreekt Orange toch van ‘positieve commerciële en financiële resultaten’. Het bedrijf blijft erbij dat het tegen het einde van het jaar honderdduizend tv-klanten zal tellen.
Easy Switch, de overheidscampagne om overstappen van operator te vergemakkelijken, moet daarbij helpen. Eind juni waren er in totaal 64.300 Love-klanten. De voorbije maanden kreeg Orange naar eigen zeggen te maken met ‘intensieve promotiecampagnes van de andere spelers’.
Orange had wel goed nieuws wat betreft aantal postpaid-klanten. In het tweede kwartaal kwamen er ruim 21.000 bij. Dat is een opsteker na een matig eerste kwartaal met amper drieduizend nieuwe klanten met een abonnementsformule voor mobiele telefonie. Van de bijna 650.000 klanten met een prepaidkaart heeft 95 procent de door de regering verplichte identiteitsregistratie afgerond, zegt het bedrijf ook. De overige vijf procent werd op het netwerk geblokkeerd.
De financiële prognoses blijven ongewijzigd, ‘ondanks de uiterst concurrerende omgeving in het huidige jaar’. Orange verwacht over het jaar 2017 een groei van de totale omzet uit diensten en een aangepaste ebitda (brutobedrijfswinst) tussen 290 en 310 miljoen euro te realiseren.