De Leuvense startup Datacamp, gespecialiseerd in het aanbieden van online-trainingen over data-analyse, haalt vier miljoen dollar op bij het Amerikaanse fonds Arthur Ventures. Dat bericht De Tijd.
Datacamp werd eind 2013 opgericht door Jonathan Cornelissen, Martijn Theuwissen en Dieter De Mesmaeker. Het bedrijf biedt een leerplatform aan met interactieve online-lessen aan over data-analyse. Dat gebeurt volgens het freemium-model: het eerste uur van de modules zijn gratis, daarna moet er betaald worden. Zowat dertigduizend studenten doen dat ondertussen ook, zij zorgen voor een jaaromzet van acht miljoen euro.
Om de groei te versnellen, tankt Datacamp nu vier miljoen dollar bij van het Amerikaanse fonds Arthur Ventures uit Minneapolis; dat richt zich vooral op technologiebedrijven buiten Silicon Valley en investeerde eerder al in de Linux Academy.
De groei voor Datacamp moet vooral uit het bedrijfsleven komen, nu zijn al zeventig procent van de studenten werknemers van bedrijven. Een op vijf is student, een op tien professor. Onder meer Wells Fargo, Deloitte en Airbnb hebben hun personeel al op een datacursus gestuurd bij Datacamp.
Samen met de kapitaalsinjectie plant Datacamp ook zijn personeelsbestand flink uit te breiden. Tegen het eind van het jaar mogen de 38 werknemers een twintigtal nieuwe collega’s verwelkomen.