Onlangs slaakte ik een zucht van verlichting. Dat gebeurde toen bleek dat Wi-Fi-apparatuur-producenten gewoon mogen doorgaan met het ontwikkelen en verkopen van draadloze producten. Je vraagt je wellicht af wat ons daarvan zou weerhouden. En terecht. Het gaat hier om één van de vele specialistische zaken die binnen de Europese Commissie (EC) spelen, van groot belang zijn en buiten het publieke blikveld blijven.
Laten wij aan het begin beginnen, of tenminste ergens in de buurt van het begin. Op 13 juni 2016 werd de Radio Equipment Directive (RED) van de EC van kracht. De RED is een richtlijn, waaraan producten met een (interne) radio (ook de wifi-radio) moeten voldoen om het CE-keurmerk te ontvangen. Zonder dit keurmerk mogen deze producten niet verkocht worden binnen de EU. De RED kwam in plaats van oude regelgeving vanuit de vorige eeuw. De gedachte daarachter was dat rekening gehouden moet worden met de veranderde omstandigheden van de markt en de technologie. Een goed uitgangspunt.
Technische standaarden nodig
Om nieuwe producten te ontwikkelen die voldoen aan de nieuwe regelgeving (en bestaande producten aan te passen aan de nieuwe richtlijn) hebben producenten technische standaarden nodig die precies bepalen wat wel of niet mag. Dit stelt hen in staat om hun eigen producten te testen. Deze standaarden worden niet opgesteld door de EC. Ze worden ontwikkeld door het European Telecommunications Standards Institute (ETSI).
Het ETSI heeft een erg druk schema en moest alleen al voor de implementatie van de RED tweehonderd nieuwe standaarden (her-)ontwikkelen. Eind 2016 werd duidelijk dat het niet ging lukken om alle benodigde standaarden op tijd af te hebben. Rampzalige gevolgen waren te verwachten voor producenten van radio’s, waaronder Wi-Fi routers en access points, maar bijvoorbeeld ook smartphones en auto’s (onder meer vanwege ingebouwde hotspots en radarapparatuur).
Zonder door het ETSI gedefinieerde standaarden hebben producenten theoretisch de mogelijkheid om hun producten door ‘notified bodies ‘ te laten testen op conformiteit met de RED. Maar voor de meeste producenten is dit te kostbaar. Bovendien hadden ook deze instanties niet voldoende capaciteit om alle producten te testen op navolging van de RED. Als gevolg hiervan waren producenten van draadlozeapparatuur of producten die radio’s gebruiken uiteindelijk niet meer in staat hun bestaande producten te verkopen of nieuwe producten op de markt te brengen.
Uitstel van executie
Onze keuze was voor een zo eenvoudig mogelijke oplossing: uitstel van executie. Volgens ons had de EC de overgangsperiode met een jaar kunnen verlengen. Hierbij waren niet alleen wij als netwerkproducent maar ook andere branches gebaad geweest. Uiteindelijk heeft de EC een andere oplossing gevonden, die tenminste ons en alle Wi-Fi-producenten gaat helpen. Door de maanden heen veranderden de reacties van de EC op onze vragen en die van andere producenten, brancheorganisaties en overheidsinstanties. Voor Wi-Fi-producenten was vooral van belang dat er een oplossing kwam voor 5 GHz-apparatuur. Hiervoor zou de ETSI niet op tijd de benodigde standaard klaar hebben. Maar er ontbraken (en ontbreken nog steeds) een significant aantal aan standaarden voor naleving van de RED.
Uiteindelijk heeft de EC besloten dat voor 5 GHz-apparatuur gebruik kan worden gemaakt van de standaard voor de voorganger van de RED, de R&TTE. Deze overgangsregeling geldt voor één jaar en geeft producenten de tijd om hun producten zo nodig aan te passen. Lancom en andere producenten van Wi-Fi-apparaten zijn dus geholpen. Wij zijn blij dat we zo vroeg aan de bel hebben getrokken en een noodoplossing hebben bereikt. Vandaar mijn zucht van verlichting aan het begin van deze tekst. Maar er zijn natuurlijk andere branches die gebruikmaken van radio’s. Aangezien vandaag de dag van alles en nog wat draadloos met elkaar verbonden is, zou je kunnen zeggen dat bijna elke branche getroffen is. Maar dat besef dringt blijkbaar heel langzaam door.
Zo is onder meer de autobranche heel laat wakker geworden en probeert nu pas een oplossing te vinden met de EC. Het gaat onder meer over radarapparatuur die in veel moderne auto’s is ingebouwd. De autobranche is natuurlijk ontzettend invloedrijk en ik verwacht dan ook dat er op de een of andere manier een oplossing gevonden gaat worden. Voor onze collega’s in de autobranche hoop ik dat het een soepele rit gaat worden.