Microsoft reorganiseert, voor cloud maar ook consumenten. Om niet IBM achterna te gaan. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd
Microsoft is van origine een geekbedrijf dat programmeertools voor techies maakte. Toen is het met MS-DOS en Windows een platformproducent voor de massa geworden. Tussentijds is het ook een applicatiemaker voor de wereld geworden. En uiteindelijk is Microsoft in het zakenleven een haast onmisbare (server)kracht geworden.
Met mobiel (in de zin van smartphones) heeft Microsoft de plank misgeslagen. Daarmee loopt het gevaar om de consument te zien wegglippen. Terwijl het ooit via de pc-gebruikende consument is binnengedrongen in het bedrijfsleven, waar toen IBM de scepter zwaaide. Die ict-leverancier is gaandeweg gekrompen in de zakelijke sector, en heeft onlangs voor het twintigste kwartaal op rij omzetdaling geboekt. Microsoft wil niet beperkt worden tot het bedrijfsleven en zet dus zijn zinnen op de consument. Het bedrijf moet wel. Wat vind jij?