Telenet en Proximus blijven nog altijd te dominant op de telecommarkt. Dat stelt het BIPT. De telecomwaakhond legt de twee grootste spelers daarom extra maatregelen op om de concurrentie aan te wakkeren.
Speelt de concurrentie voldoende op de Belgische telecommarkt? Volgens een nieuw rapport van ruim achthonderd pagina’s van het BIPT is het antwoord ‘neen’, waardoor Belgische consumenten te veel betalen voor hun tv-aanbod, internet en telefonie. Het BIPT wil bijkomende maatregelen opleggen om de concurrentiewerking te verbeteren.
Zo moet de manier waarop de groothandelsprijs wordt berekend aan alternatieve spelers veranderen. Orange betaalt momenteel aan Telenet een retail-minus, waarbij de waarde van extra diensten zoals wifi-hotspots, televisie op een tweede scherm en premium content wordt afgetrokken van de prijs die Telenet aan de consument aanrekent. Dat verschil bepaalt dan de groothandelsprijs. Dat systeem wil het BIPT nu vervangen door een kost-plus-berekening, waarbij de kost van de infrastructuur wordt aangevuld met een marge.
Telenet moet daarnaast gedwongen worden om vaste telefoniediensten door te verkopen aan Orange, vindt het BIPT. Nu is dat niet zo, waardoor het bedrijf geen bundels met een vaste lijn kan aanbieden.
Ook de glasverbindingen die Proximus her en der in België aan het aanleggen is, moeten opengesteld worden voor de concurrentie, net zoals dat al voor de klassieke koperlijnen geldt. Hoe dat precies moet gebeuren, moet wel nog bekeken worden. Orange laat weten dat het bereid is om mee te investeren in die glasvezellijnen, zolang de financiële en operationele voorwaarden goed zitten. De regulering zou door het BIPT trouwens een stuk versoepeld worden als concurrenten samen in een netwerk zouden investeren. Dat geldt ook als bedrijven infrastructuur opzetten in gebieden waar nu nog maar één speler actief is of die nog altijd verstoken blijven van snel internet. Vooral in Wallonië zijn er zo nog verschillende.
Digitale kampioen
De telecomoperatoren hebben nu tot medio september om het nieuwe rapport van het BIPT te bestuderen en hun opmerkingen te formuleren.
‘De breedbandmarkt in België is wel degelijk concurrentieel’, reageert Proximus op de analyse. In plaats van meer regelgeving zouden de regulatoren beter meer investeringen in snellere netwerken aanmoedigen, klinkt het nog. ‘Dat is wat België nodig heeft om een digitale kampioen te blijven.’ Volgens Proximus zijn haar glasvezelnetwerken nu al toegankelijk voor concurrenten.
Het bedrijf wijst erop dat de prijzen voor telecombundels in België tussen 2011 en 2016 voor eenzelfde kwaliteit met dertig procent zijn gedaald. Proximus zegt ook dat bijna alle bedrijven en burgers in België kunnen rekenen op breedbandnetwerken van topkwaliteit. ‘Dat is zeker niet in alle Europese landen het geval. Het bereik in bijvoorbeeld Frankrijk is veel geringer dan in België.’
Orange reageert positief op de bevindingen van het BIPT. Ceo Michaël Trabbia denkt dat met de nieuwe berekeningswijze de huidige groothandelsprijs van 24 euro voor een bundel met internet en tv met tien euro kan dalen.