Een goede naam wordt belangrijker dan ooit, juist om schaars it-talent te trekken. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, groene ict, non-discriminatoir beleid, innovatieve producten en/of diensten, plus andere ‘softe’ factoren winnen aan belang voor bedrijven en organisaties. Huidige en potentiële werknemers worden niet langer aangetrokken en behouden met alleen salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gemiddelde personeelslid zal daar waarschijnlijk nog wel voor gaan, maar schaarse beroepen kunnen meer willen, eisen en krijgen. Zoals getalenteerde ict’ers en ontwikkelaars die zijn gespecialiseerd in een populaire discipline.
De reputatie van werkgevers wordt dan ook een belangrijk middel om tech-talent aan te trekken. Zie maar het groen geachte Tesla, waar technische studenten liever werken dan bij gevestigde namen als Shell en Philips. De Amerikaanse developer van elektrische auto’s is met stip binnengekomen op de zesde plaats van populairste werkgevers onder Nederlandse studenten. Zie voor een tegenvoorbeeld het omstreden en nu in flux verkerende Uber. Daar werken is ook een bewuste keuze. Reputatie trekt talent, zeker voor tech. Wat vind jij?