Via Meldpunt 1777 kunnen burgers van Kortrijk meldingen maken over wat er in de stad gebeurt. Om kennis te maken met het burgermeldpunt, gebaseerd op Topdesk-software, brachten werknemers van de Zweedse gemeente Varberg eind juni een bezoek aan de West-Vlaamse stad.
Het indienen van meldingen kan via verschillende kanalen, naar gelang de behoefte van de burger. Deze komen binnen via de mobiele app, website, telefoon, e-mail, het thuisloket of aan de onthaalbalie. Alle meldingen die binnenkomen, worden geregistreerd in Topdesk. In meer dan zestig procent van de gevallen kunnen de medewerkers van het Meldpunt 1777 de vragen zelf beantwoorden. Soms is er meer expertise voor nodig en worden de meldingen digitaal doorgestuurd naar de betrokken dienst of naar externe diensten.
De Zweden zijn na hun bezoek voornemens om op een vergelijkbare manier te gaan werken.
Gouden BiT
In 2016 won Kortrijk de ict-prijs de Gouden BiT voor het burgermeldpunt. De West-Vlaamse stad ontving de award voor de digitale aflevering van attesten en vergunningen voor ingebruikname domein. Deze prijs werd uitgereikt door de Vlaamse ict-organisatie (V-ICT-OR). De organisatie telt zevenhonderd leden uit 292 gemeenten die binnen de lokale overheid betrokken zijn bij ict en informatiemanagement.
Van e-loket tot Thuisloket
Kortrijk vormde begin 2016 het e-loket om tot Thuisloket met twee grote stappen:
- Direct online-afleveren (volautomatisch) van allerhande attesten en akten van de bevolkingsadministratie en strafregister.
- Snelle registratie, verwerking en aflevering van vergunningsaanvragen voor het gebruik van het openbaar domein. Het betreft een samenwerking tussen de teams ICT, Burgerzaken en Bouwen, Milieu en Wonen.