Het is met ruime voorsprong de grootste it-overname ooit. Maar pas nu wordt de overname van EMC door Dell ook echt concreet in de Belgische markt. Computable.be sprak met de twee hoofdrolspelers in het lokale verhaal. ‘We willen hier nog double digit groeien.’
64 miljard dollar. Zoveel legde Dell (lees: Michael Dell) op tafel om EMC in te lijven. Dat is een smak geld en met ruime voorsprong de grootste it-overname uit de geschiedenis. Ter info: concurrent HP die in 2001 Compaq kocht, betaalde daar 33 miljard dollar voor.
Ook de overname van LinkedIn door Microsoft vorig jaar komt met 26 miljard dollar zelfs niet in de buurt. De Dell EMC deal staat zelfs in de top 20 van grootste overnames ooit. ‘En dat voor een stoffige computerfabrikant en de wereldmarktleider in dataopslag’, zoals bijvoorbeeld Business Insider liet optekenen. Hoe dan ook, de impact is groot. Ook in ons land.
Hoe gaat het eengemaakte bedrijf in België naar de markt?
De effectieve fusie is nog maar vrij recent doorgevoerd. Tot vorig jaar opereerden Dell en EMC in ons land als twee aparte entiteiten. Sinds februari 2017 is het eengemaakt bedrijf het nieuwe fiscale jaar ingegaan. ‘Concreet opereren we met Dell EMC onder drie business units’, vertelt Arnaud Bacros, die vroeger aan het hoofd stond van EMC in ons land.
Hierbij gaat het, volgens Bacros, dan om het client gedeelte van Dell als eerste business unit , ten twee de business unit met de vroegere oplossingen van EMC aangevuld met onder meer het networking-gedeelte van Dell. Zeg maar de datacenter oplossingen. En ten derde een services-afdeling.
Dell EMC opereert onder een zogenaamde matrix-structuur want naast de business unites zijn er ook drie zogenaamde ‘go to markets’. Eentje voor de enterprise markt, de grotere bedrijven in ons land. Eentje voor commercial en public sector en ten derde de consumentenmarkt.
Wie is de baas in ons land?
Daar waar Arnaud Bacros zich focust op de enterprise go to market, richt zijn collega Pascale Van Damme (de vroegere managing director van Dell in België en Luxemburg) zich op de twee andere. ‘We opereren als een team, maar sociaal rechtelijk bekeken, ben ik country manager van het nieuwe Dell EMC in België en Luxemburg’, beaamt Pascale Van Damme.
Arnaud Bacros richt zich concreet op de top 150 klanten in ons land, de grote privébedrijven. ‘De aanpak bij een bedrijf als BNP Paribas Fortis of ING is totaal anders dan bij kleinere bedrijven’, benadrukt hij.
De nieuwe en brede portfolio van pc tot datacenter en van thuisconsument tot grootbedrijf biedt, volgens beiden, alvast perspectieven. ‘Wij profileren ons als een end-to-end solution provider met open oplossingen en modulaire technologie’, zo klinkt. ‘Dell en EMC zijn met hun oplossingen en diensten vrij complementair. Met Dell hadden we al een uitgebreide client-aanbod, maar ook oplossingen voor bedrijven. Maar die kwamen zelden of nooit in het vaarwater van die van EMC’, benadrukt Pascale Van Damme.
Overigens waren EMC en Dell jaren geleden al bevoorrechte partners in functie van hun storage-oplossingen.
Wat is de uitdaging?
Die is groot. Want zowel in de bedrijfsmarkt als bij consumenten is de concurrentie niet min. Een Chinese pc-fabrikant als Lenovo komt bijvoorbeeld verder opzetten en hebben ook ambitie in het datacenter. Daarnaast lijkt ook HP zijn tweede adem te hebben gevonden.
In de markt voor enterprise storage staat Dell EMC erg sterkt, maar ook daar roert de concurrentie zich in ons land. Volgens recente cijfers van IDC blijkt bijvoorbeeld dat NetApp in enterprise flash storage marktleider is geworden in ons land. Daarnaast is er natuurlijk nog de uitdaging dat veel infrastructuur verhuist naar de (public) cloud.
Bovendien is het voor een bedrijf niet zo makkelijk om zowel de consumenten- als de bedrijfsmarkt goed en succesvol te kunnen blijven bedienen. In de Belgische it-markt zijn er ook niet zo veel bedrijven die dit over de hele lijn kunnen bewerkstelligen. Microsoft is wat dat betreft bijvoorbeeld een uitzondering.
Wat met de bedrijfscultuur?
Een belangrijke uitdaging zit ook binnenin om twee bedrijven tot een goed geheel te smeden. Want het gaat om twee van oorsprong vrij verschillende bedrijven. Dat zit vaak in kleine dingen. Bij Dell sprak men de collega’s om te beginnen bijvoorbeeld altijd al aan als team members.
De cultuur speelt dus een belangrijke rol. ‘Daar zijn we ons heel goed van bewust’, beaamt Van Damme. ‘We werken heel hard aan één gezamenlijke cultuur. We plannen hiervoor diverse interne events en leggen ook duidelijk onze gezamenlijke bedrijfswaarden vast die zich onder meer focussen op openheid, integriteit, eerlijkheid, maar ook innovatie en resultaatsgericht zijn hierbij erg belangrijk.’
Wat met het personeel?
Het bedrijf is erg karig met concrete cijfers, zowel van het verleden, heden en toekomst. Uit cijfers van Graydon blijkt dat het ‘oude’ EMC in ons land vorig jaar 165 werknemers en Dell zowat 137 werknemers telde. De omzet van EMC lag in ons land overigens ook iets hoger dan die van Dell. Met deze aantallen lijkt Dell EMC alvast een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Hewlett Packard Enterprise in ons land. Ook IBM is bijvoorbeeld aanzienlijk groter inzake werknemers.
Het is duidelijk dat niet alle werknemers zijn overgegaan naar het nieuwe combinatiebedrijf. ‘Sommige hebben zelf afscheid genomen van ons, bijvoorbeeld omdat ze het bedrijf te groot of te complex vonden worden. Van andere hebben wij afscheid genomen, dat gebeurt regelmatig’, stelt Van Damme, die wel ontkent dat het inzake ontslagen over ‘grote getallen’ gaat.
Wat zijn de ambities?
Als we polsen naar de ambities is men toch iets concreter. ‘In de domeinen waar we nummer één zijn, zoals in de storagemarkt willen we dat ook blijven’, stelt Arnaud Bacros. ‘We hebben zowat de breedste it-portfolio op de markt. We openen hiermee deuren de ervoor gesloten bleven’
Bovenal wordt bij Dell EMC ook wel wat verwacht van de client markt. ‘In die markt kunnen wij inderdaad nog behoorlijk groeien’, stelt Van Damme. ‘Dat is ook onze ambitie: groeien en dan liefst double digit.’