Content is king, aldus een klassieke webwijsheid. Maar dat is overschat, en goede content wordt onderschat. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Content is weliswaar belangrijk op internet, maar met content alleen ben je er nog niet. Apple breidt uit van alleen hardwaremaker met noodzakelijkerwijs eigen software naar meer een software-faciliteerder plus contentaanbieder. Apps van Apple zelf én van derden worden gefaciliteerd in de iTunes App Store, terwijl content daarbij een steeds groter belang krijgt toegekend. Inclusief eigen content via niet alleen de digitale radiostations van abonnementsdienst Apple Music maar ook online-tv programma’s.
Zo huurt Apple nu twee Sony-topmensen in, met tv-ervaring in blockbusterseries ‘Breaking Bad’ en de afgeleide ‘Better Call Saul’. De twee aanwinsten moeten topkwaliteit content brengen, wat geen overbodige luxe is. Apple mag namelijk zijn contentproductie wel wat beter aanpakken. De kritieken waren niet mals voor de eerste eigen productie van een ‘Next Top Model’-show, maar dan over app-developers. Oké, niet alle recensies waren negatief. Maar goede content is niet gemakkelijk. Bovendien spelen voor online-succes ook andere factoren mee: gemak, context en communicatie. De kracht van content wordt overschat en het maken van goede content wordt onderschat.
Wat vind jij?