Mijn huis staat vol met apparaten: een koelkast, oven, microgolf, kookplaat, televisie, Blue Ray-spelers en ga zo maar door. Die toestellen hebben ieder een gemiddelde levensduur. Om de aantal jaren gaan ze stuk. En dan gaan we naar de winkel, waar een aantal fabrikanten ons proberen overtuigen om voor hun nieuw toestel te kiezen op basis van hun prijs, features, gemak, …
Dit zou best wel eens kunnen wijzigen. Een dienstenbedrijf kan bijvoorbeeld ijskast-als-een-dienst aanbieden. Daarbij koop je als consument geen ijskast meer. Het dienstenbedrijf zorgt ervoor dat je een werkende ijskast hebt voor een vaste prijs per maand. Herstellingen van eventuele defecten zitten in de prijs inbegrepen.
Uiteraard geeft het dienstenbedrijf mij een korting als ik naast mijn ijskast, ook vaatwasser-als-een-dienst afneem. Hoe meer producten-als-dienst ik afneem, hoe goedkoper. Ik heb als consument dus eigenlijk maar één dienstenbedrijf meer nodig. Alle merken en producten die op dit moment mijn toestellen leveren, heb ik niet meer nodig. Alles als dienst: AZaaS oftewel A to Z as a Service. AZaaS is een bedrijfmodel, niet te verwarren met EaaS wat staat voor organisaties die al hun it in de cloud afnemen. AZaaS is breder dan it.
Internet of things (IoT)
Het dienstenbedrijf herstelt uiteraard niet enkel mijn ijskast. Door IoT weet het dienstenbedrijf op voorhand dat ze dreigt stuk te gaan, en vervangt ze preventief. Door die vroege waarschuwing kan het bedrijf de vervanging kost efficiënt organiseren. (Geen spoedtransporten nodig, er kan rustig per boot in plaats van per vliegtuig worden getransporteerd.)
Het dienstenbedrijf doet meer dan mijn ijskast preventief herstellen. Door IoT weet het bedrijf dat mijn lade voor verse groenten altijd overvol zit, terwijl mijn lade voor fruit te groot is. Dus de nieuwe ijskast heeft meteen een grotere groentenlade, en minder plaats voor fruit.
Zoals er nu films worden gemaakt gebaseerd op kijkgedrag van abonnees, produceert het dienstenbedrijf na verloop van tijd zelf apparaten op basis van analytics. Het dienstenbedrijf heeft geen ecosysteem meer nodig om samen de klant te bedienen. Het dienstenbedrijf is eigenaar van de klantrelatie en heeft de keuze om dienstverlening uit te besteden of zelf te verzorgen. AZaaS als nieuw model na het ecosysteem.
De kans zit er dus dik in dat er een dienstverlenend bedrijf zal komen dat de grootte van de nieuwe reuzen in taxidiensten, online shopping en film on demand kan evenaren: de mega-dienstverlener.
AZaaS gaat niet enkel over woningapparatuur. Denk eens aan Trein aaS, Tram aaS, Kassa aaS, … Voor de producenten van vandaag zal het er dus op aan komen diensten en karakteristieken te ontwikkelen die zo goed zijn, dat consumenten toch kiezen om rechtstreeks bij hun, of hun ecosysteem te kopen, en niet bij de mega-dienstverlener.