Amazons overname van winkelketen Whole Foods Market gaat niet om die supermarkten. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De webwinkelgigant Amazon, die ooit begon als online-boekhandel, breidt uit naar fysieke winkels met de overname van de Amerikaanse hipster-supermarktketen Whole Foods. Dit oprukken naar de analoge wereld heeft andere supermarkten een flink waardeverlies bezorgd. Het voorheen wat kwakkelende Whole Foods wordt nu ineens gezien als gezonde en slimme aankoop voor alleswinkel Amazon.
Het gaat echter niet alleen – of zelfs zozeer – om de overgenomen winkels met hippe, gezonde voeding. Ja, Amazon wil met zijn Prime-dienst ook aan hippe bezorging via drones doen, vliegend of rijdend. Maar het lijkt erop dat Amazon met deze strategische koop (meer) als Walmart wil worden voordat Walmart (veel) als Amazon is of wordt. Bovendien krijgt het met de overname van Whole Foods ook een aantal locaties in bevolkte gebieden, wat weer handig kan zijn als vertrekpunt voor bezorgdrones. Amazon koopt dus vooral toplocaties met distributiedoeleinden voor e-commerce. Wat vind jij?