KBC zet de komende drie jaar anderhalf miljard euro klaar om de digitalisering te versnellen. Dat heeft de bankverzekeraar bekendgemaakt in een strategie-update voor investeerders.
In de toekomst wordt digitalisering van interne processen (back-end) even belangrijk als de digitalisering van de processen waar de klant rechtstreeks mee te maken krijgt (front-end), zo zegt KBC-ceo Johan Thijs in de update.
De bank heeft de voorbije jaren het meeste geld gepompt in front-end-toepassingen, zoals apps, maar nu is het tijd om ook de back-end aan te pakken. Klanten zullen daarbij blijven kiezen voor het kanaal dat hen het best bevalt: het bakstenen kantoor of agentschap, hun smartphone, de website, het contactcenter of apps. Menselijk contact zal ook nog altijd een cruciale rol spelen, maar versterkt worden door digitale mogelijkheden, zoals chatbots en robotadvies.
De bank ziet heil in meer samenwerking met fintechbedrijven. Het zal zijn eigen it-systemen meer openstellen voor oplossingen van derden om zo snel in te kunnen spelen op veranderingen in de digitale wereld.
Investor Day
KBC stelt de plannen voor tijdens een Investor Day in Ierland. Daar krijgen de deelnemers een blik op een nieuwe mobiele app die de bank ontwikkeld heeft en waarbij nieuwe gebruikers slechts vijf stappen moeten doorlopen om klant te worden bij KBC. Nu zijn dat er nog 26.
‘De customer journey wordt volledig her-uitgevonden’, zo klinkt het. In een aparte innovatiezone presenteert KBC ook een aantal oplossingen zoals een mobiele banking-app voor jongeren in België (met een interactieve chatbot die gebruik maakt van artificiële intelligentie van IBM), een beleggingsplatform in Tsjechië waarmee klanten en bankiers alle belangrijke beleggingsinstrumenten ‘on the go’ online kunnen verhandelen, een factuurscanner in Slowakije waarmee facturen automatisch omgezet worden in een betaalopdracht en drones in de schadeafhandeling in Bulgarije.