Een wereld zonder drones? Het is onmogelijk voor te stellen! Drones hebben een plaatsje veroverd en worden ondertussen voor tal van taken ingeschakeld. De startup Idronect zag in 2015 dat deze business voor een serieuze groei stond en speelde hierop in met een drone management-platform. Chris De Rouck, co-founder van Idronect, legt uit wat dat platform inhoudt.
Idronect werd in 2015 opgestart door Tom Verbruggen, ingenieur luchtvaart en actief lijnpiloot, en Chris De Rouck, burgerlijk ingenieur Computer Sciences. Een gouden duo bij wie zich later Joris Noreillie voegde, inclusief een Vlerick MBA. De drie heren runnen ondertussen de startup, bijgestaan door freelance-ontwikkelaars en drone-natives.
Snelle uitbreiding
‘Oorspronkelijk zijn we gestart onder de naam DroneLog, met de bedoeling een digitaal logbook voor dronepiloten te ontwikkelen’, geeft De Rouck aan wat het initiële idee van de startup was. ‘Al snel bleek dat niet enkel piloten geïnteresseerd waren, maar ook autoriteiten, scholen, fabrikanten en verzekeraars. We besloten dan ook een volledig drone management-platform te ontwikkelen, waarmee je drone-operaties van a tot z kan ondersteunen.’
Het platform regelt niet alleen de puur administratieve verplichtingen van een dronepiloot (vergunning, verzekering, logbook), maar beantwoord ook drie essentiële vragen: hoe vlieg ik veilig, hoe vlieg ik legaal en hoe kan ik geld verdienen met drones? We integreerden dan ook een bedrijfsbeheermodule met klantenmanagement om de laatste vraag te beantwoorden. Verder zijn in het systeem ook offertes op te maken en facturen op basis van een dronevluchtscenario’, geeft De Rouck enkele functionaliteiten mee.
Drie versies
Ondertussen telt het platform drie versies. Een gratis instapversie voor de recreatieve dronepiloot, waarmee die vluchten kan plannen, uitvoeren en loggen. Een premiumversie, waar professionelen rechtstreeks communiceren met de overheid, risico-analyses maken, weersvoorspellingen bekijken en hun klanten beheren. Als laatste is er ook nog een enterprise-variant waarbij meerdere piloten in één account gegroepeerd en beheerd worden.
Via de website van Idronect kan je de software gebruiken en dat volledig gratis voor de testversie. ‘Van in het begin was het de bedoeling onze software als een webapplicatie aan te bieden, onafhankelijk van de webbrowser of platform. Met de overkoepelende vennootschap Aviatize willen we immers slimme webapplicaties ontwikkelen voor de luchtvaartsector. Idronect mogen we ondertussen ons paradepaardje noemen’, zegt De Rouck.
‘De opstartkosten hebben we volledig zelf gefinancierd met steun van het i-Start programma van Imec. Via i-Start kregen we een financiering van vijftigduizend euro,’, werpt De Rouck een blik op de financiering en het verdienmodel.
Een marktplaats voor drone piloten
De steeds wijzigende wetgeving rond drones maakte het de startup niet makkelijk. Toen deze in 2016 min of meer vaststond, werd de gratis testversie uitgebreid met een betalende premiumversie. ‘Ondertussen kunnen we stellen dat we in België veruit het grootste en meest professionele platform voor dronepiloten zijn. We blijven onze software bovendien continu verbeteren. Eén van de laatste is Dronigo.com, een marktplaats waar bedrijven professionele piloten vinden en andersom. De klanten van de dronepiloot zijn zeker dat alles legaal en veilig is en de piloot kan er klanten werven.’
Lonken naar het buitenland
Recent werd Idronect toegelaten tot het acceleratorprogramma van Watt Factory. ‘In het kader Smart Mobility werden we geselecteerd en dit moet ons toelaten onze ambities nog meer kracht bij te zetten. We hebben een werkend product, draaien al wat omzet, ondersteunen de grootste dronescholen in België en zijn goedgekeurd door verzekeringsmaatschappijen. We zijn dus klaar om snelheid te maken. In België staan we op de kaart, maar het buitenland moet volgen. Ook daar worden onze drie basisvragen gesteld en we weten dat we daar een oplossing voor kunnen bieden’, lonkt De Rouck naar het buitenland.
‘We ontwikkelen onze software steeds verder. We willen het dronepiloten nog makkelijker maken hun ambities te verwezenlijken. Maar onze grootste ambitie is de stap naar het buitenland te zetten. Daar willen we niet enkel dronepiloten overtuigen, maar ook luchthavens, autoriteiten en scholen. De eerste voorzichtige stappen zijn gezet. Door middel van partnerships en extra financiering willen we meer slagkracht krijgen’, werpt De Rouck een blik op de prioriteiten in de nabije toekomst.