De GDPR verbreedt de privacykloof tussen de EU en VS. Miljardenboetes dreigen. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Boetes voor privacyschendingen zijn vaak relatief schamel vergeleken met de winsten die vallen te behalen. Zeker giganten als Google en Facebook kunnen boetes van tonnen en zelfs miljoenen best dragen. Ook als opgelegde boetes oplopen tot boven de honderd miljoen euro valt er zakelijk wel een mouw aan te passen om het als ‘investering’ te zien voor gewonnen marktaandeel, vergaard gegevensgoud of ander gewin.
De aankomende Europese databeschermingsregels GDPR (in het Nederlands: AVG) brengen hier verandering in. Privacywaakhonden zoals de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) in Nederland kunnen dan veel sneller veel hogere boetes opleggen, die bovendien per overtreding gelden en dus flink kunnen oplopen. Sociale-mediareus Facebook zou met de huidige drie overtredingen en een omzet van 26 miljard euro dan een boete van maximaal 2,8 miljard euro tegemoet kunnen zien. De huidige aanpak middels voorwaardelijke en relatief lage boetes is slechts kinderspel. De GDPR gaat tech-bedrijven dus miljarden kosten. Wat vind jij?