Software-ingenieur, data-analist, webdeveloper … De lijst it-vacatures is eindeloos. Volgens de 2016 Barometer van de informatiemaatschappij van de FOD Economie heeft maar liefst 46 procent van de Belgische bedrijven moeite om ze in te vullen. Dat is een forse stijging ten opzichte van de jaren voordien.
Opvallend is dat het aantal niet-ingevulde vacatures in de hele Europese Unie wel stagneert (38 procent). Dat is iets wat ons echt zorgen moet baren, want als we vandaag iemand niet kunnen rekruteren die de beoogde digitale skills heeft, dan gaat er vaak een project niet door waarmee misschien ook andere jobs komen te vervallen.
Campagne in basis- en secundair onderwijs
Ons land hinkt dus achterop. Daarom lanceerde Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs, een jaar geleden een nieuwe campagne om kinderen in het basis- en secundair onderwijs te enthousiasmeren voor programmeren. Scholen werden het hele jaar lang aangemoedigd om aandacht te besteden aan programmeren. Wie weinig of geen ervaring had, kreeg een starterspakket met leermiddelen, lesplannen, software en informatie over hoe laagdrempelig te leren programmeren.
Zo’n campagne kan alleen maar worden toegejuicht, want door kinderen de achterliggende programmeertaal te leren, wordt ook het probleemoplossend denken gestimuleerd. En dat zijn vaardigheden die later in elke job van pas komen, zelfs in jobs die vandaag nog helemaal niet bestaan. Daarom dat ik ook zo’n voorstander ben van vrijwillige initiatieven zoals CoderDojo Belgium. Dat is een non-profitbeweging die gratis bijeenkomsten organiseert voor jongeren van zeven tot en met achttien jaar om daar in clubverband te leren programmeren.
Kiezen voor IT is kiezen voor werkzekerheid
Het is belangrijk om kinderen al van jongs af te enthousiasmeren voor it. De digitalisering kent helemaal geen grenzen. Dus wie kiest voor een it-opleiding, kiest meteen ook voor zijn toekomstige werkzekerheid. Voor bedrijven is het nu al een probleem om it-vacatures in te vullen en in de toekomst gaat dat er helemaal niet op beteren.
Een goede manier voor bedrijven om vacatures toch ingevuld te krijgen, is zelf stages en opleidingen aanbieden. Maar uit de Barometer blijkt dat slechts één op drie Belgische ondernemingen meewerkt aan dergelijke initiatieven. Dat is ontzettend weinig, vooral omdat stages en opleidingen de ideale manier zijn om snel veranderende functies in te vullen, denk maar aan technici voor bijvoorbeeld embedded software. Via het onderwijs sijpelen een aantal competenties gewoon te traag door. Leerlingen, studenten, leerkrachten en docenten hebben nood aan richtinggevende ondersteuning door professionals uit de bedrijfswereld. Aan ons om hen de middelen te geven om zich optimaal te ontwikkelen.