Hoewel organisaties anno 2017 voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van it, steken ze schrikbarend weinig moeite in het regelen van beschikbaarheid. Toegegeven, de kans op een calamiteit is niet zo groot. Maar vergelijk het met een brandverzekering voor je huis. Die heb je afgesloten, omdat je je huis en je spullen belangrijk vindt en omdat je middelen nodig hebt om de schade na een brand te herstellen – hoe klein de kans daarop ook is. Waarom hebben bedrijven dan niet zo’n verzekering voor hun beschikbaarheid?
Dat dat wel nodig is, blijkt uit een onderzoek dat we onlangs uitvoerden. Ongeplande downtime bij grote bedrijven in de Benelux levert gemiddeld een kostenpost op van 20,4 miljoen dollar. Hetzelfde onderzoek toont aan dat 51 procent van de bedrijven last heeft van een availability gap. Er is sprake van een kloof tussen wat it kan leveren en wat de eindgebruiker verwacht.
Digitale transformatie
Door deze kloof voelen bedrijven zich beperkt in hun ambities om digitaal te transformeren. Nagenoeg iedere organisatie is daar echter op de een of andere manier mee bezig. Bijna de helft van de respondenten geeft wel toe dat de availability gap de innovatie beperkt. Bovendien leiden downtime en dataverlies ook tot veel (negatieve) publiciteit, met gevolgen die moeilijk uit te drukken zijn in financiële cijfers. Denk aan klantvertrouwen dat afneemt. 60 procent heeft schade ervaren aan zijn merkintegriteit, wat zowel de merkreputatie als de klantretentie beïnvloedt.
Kosten-batenanalyse
Het is dus zaak dat bedrijven gaan werken aan een garantie voor beschikbaarheid. Daarbij gaat het om thema’s als ultrasnel herstel van data, dataverliespreventie, lage rpo’s en gestroomlijnde disaster recovery, geverifieerde herstelbaarheid en volledige zichtbaarheid. De eerste stap is het maken van een kosten-batenanalyse. Want 100 procent beschikbaarheid kan je wens zijn, maar dat is kostentechnisch bijna niet haalbaar. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: wat ben ik kwijt in geval van downtime en hoe erg is dat? Door de komst van IoT zullen steeds meer apparaten op het internet zijn aangesloten. En iets als een koffiemachine is bij downtime dus ook niet te gebruiken. Dat is aanzienlijk minder erg dan wanneer je website niet bereikbaar is en klanten geen orders kunnen doorgeven. Hóe erg precies, dat bepaal je als bedrijf zelf. Omdat het hier gaat om een financiële investering is het belangrijk om ook je cfo bij de analyse te betrekken. Aan hem de taak te bepalen of het bedrijf zich kan veroorloven wat de business wil, bijvoorbeeld maximaal een uur dataverlies.
Als je de kosten en baten duidelijk in kaart hebt gebracht, kun je op basis daarvan beslissingen nemen met betrekking tot de benodigde infrastructuur – de eerder genoemde verzekering. Op deze manier is de beschikbaarheidskloof binnen afzienbare tijd te dichten. Wie dat niet lukt, loopt grote kans afgetroefd te worden door concurrenten die daar wel in slagen.
Ronald Ooms, vice president North East EMEA Veeam Software