Online shopping zit enorm in de lift. Je hoeft het huis niet meer uit en krijgt de pakjes netjes thuisbezorgd. Een pijnpunt blijft: om een pakje te ontvangen moet je wel thuis zijn of je moet alsnog naar een afleverpunt. Althans dat was de situatie tot Parcify op de markt kwam. Deze startup levert pakjes persoonlijk af op basis van de gps-locatie van smartphones. Het feit dat ook gigant Zalando sinds kort met dit Antwerps bedrijf samenwerkt was voor ons nog een extra reden om deze startup eens van naderbij te bekijken.
Twee jaar geleden kwamen Patrick Leysen en Jonas Coenen tot de conclusie dat online shoppen super eenvoudig is, maar ze misten geregeld de leveringen en vonden dan tot grote frustratie een briefje in de bus. Ze besloten dat daar dringend een oplossing voor moest komen, want een bestaande oplossing vonden ze niet in de markt. Parcify werd boven de doopvont gehouden met als missie de bezorging even eenvoudig te maken als het online shoppen zelf.
‘Toen we besloten met Parcify te starten, had mijn collega Jonas Coenen al heel wat watertjes doorzwommen. Hij had al het digital agency Nascom opgericht en was altijd al een echte serial entrepreneur. Zelf was ik aan de slag bij Delhaize als verantwoordelijke voor de supply chain van de e-commerce. Daar was ik al bezig met home delivery en daar werd me al duidelijk dat het contact bij de aflevering ontzettend belangrijk is’, blikt Patrick Leysen terug. ‘Onze achtergronden vulden elkaar dus perfect aan, want ook de it-wereld was me niet vreemd. We besloten dan ook de sprong te wagen.’
Geen afleverstress meer
De klanten van Parcify zijn webshops, maar ook lokale handelaars die op zoek zijn naar een same day delivery of next day delivery. ‘Wij leveren het pakje wanneer en waar de klant zich op dat moment bevindt. Het ultieme comfort voor de ontvanger van dat pakje. Wij baseren ons op de gps-positie van de mobiele telefoon en kunnen zo het pakje leveren, waar de klant ook is. Uiteraard kan de klant ook nog steeds een vaste afleverlocatie kiezen. Voor webshops is het een extra service bovenop de ‘normale’ leveringsmogelijkheden. Innovatieve spelers kiezen dan ook voor ons en merken die zich bewust zijn van het belang een persoonlijke overhandiging en het voorkomen van frustratie bij de klant’, geeft Leysen een inzicht in het waarom van Parcify.
Pivoteren om te slagen
‘Het eerste jaar hebben we aan ons platform gebouwd en een aantal keren gepivoteerd om vervolgens in jaar twee effectief live te gaan. In januari 2016 werd Parcify effectief gelanceerd. We zijn gestart in Antwerpen en twee maanden later wisten we al Bol.com te overtuigen van ons concept en werden ze klant. Dat was eigenlijk een belangrijkste eerste mijlpaal. Daar is het uiteraard niet bij gebleven, ondertussen zijn er ook heel wat kleinere, minder bekende spelers bijgekomen en recent kwam er nog een klepper als Zalando aan boord. Zij bieden onze dienstverlening nu ook aan als afleveroptie’, glundert Leysen. ‘Daarnaast vullen we ook perfect de traditionele pakjesdiensten aan, die leveren immers niet ‘s avonds en bieden niet de verregaande service die we bij Parcify bieden. We beschouwen hen dan ook eerder als partner/klant dan als potentiële concurrent.’
Een forse groei in Belgiƫ en Nederland
Ondertussen telt Parcify twintig medewerkers en groeit het bedrijf enorm snel. Recent gingen ze dan ook de markt op om bijkomend kapitaal te tanken. Bpost investeerde in 2016 een fors bedrag om de groei verder te ondersteunen en verwierf het twee zitjes in de raad van bestuur. Ondertussen is Parcify actief in Antwerpen, Gent en Brussel, maar zijn ze ook al aanwezig bij de noorderburen in Amsterdam. Het hoofdkantoor bevindt zich nog steeds in Antwerpen, maar er zijn ook bijkantoren in de steden waar de startup actief is.
‘We bekijken constant uitbreidingsmogelijkheden, maar dan vooral in België en Nederland. Daar willen we echt een sterke positie innemen. We willen liever op minder plaatsen aanwezig zijn, maar dan wel een zeer doorgedreven service bieden.’ Onze klanten bevinden zich voornamelijk in België en Nederland en we willen samen met hen groeien’, duidt Leysen de focus.
De marktpositie verstevigen
De verdere toekomst is koffiedik kijken, de groei van de startup gaat zo snel, dat uitspraken of ambities al snel achterhaald zijn. ‘Een jaar in een normaal bedrijf is een maand in een startup’, grinnikt Leysen. ‘Ik kan dan ook moeilijk uitspraken doen over de verdere toekomst. Ons business model blijven bewijzen, klanten binden en onze positie in België en Nederland verder verstevigen, zodat we het hoofd kunnen bieden aan concurrentie, dat zijn momenteel de belangrijkste doelen. We zien initiatieven ontstaan in Azië en in de Verenigde Staten, maar als wij hier een stevige positie kunnen uitbouwen, kunnen we ze afhouden. Onze vestiging in Amsterdam volledig operationeel hebben tegen de komende eindejaarsperiode is een concreet doel dat we willen bereiken.’
Innoveren om klanten te ontzorgen
Parcify evalueert voortdurend zijn dienstverlening en zoekt naar bijkomende innoverende oplossingen. ‘In samenwerking met de Universiteit Antwerpen en de scale-up Sentiance werken we aan technologie die kan voorspellen waar mensen pakjes wensen te ontvangen. Een combinatie van artificiële intelligentie en big data moet dit mogelijk maken. Zo hoeft een klant zich helemaal niets meer aan te trekken van de levering. Het product kiezen en betalen en al de rest wordt geregeld. De klant krijgt sowieso het pakje waar hij/zij dat prefereert. Wij kunnen de beste oplossing suggereren, volledig op maat van de klant. Momenteel nog toekomstmuziek, maar we komen er wel’ geeft Leysen aan.
Tijd, dat is nog het grootste gebrek om alle plannen te realiseren en dat is jammer genoeg niet te koop. ‘Daarnaast hebben we momenteel ook tien openstaande vacatures en onze snelle groei brengt natuurlijk soms wat groeipijnen met zich mee’ werpt Leysen een blik op de grootste hindernissen. ‘Maar als er geen groeipijnen zijn, dan is dat een teken dat je niet snel genoeg groeit, dus een ramp vinden we dat niet’, besluit Leysen.