Microsoft lijkt social net als mobile te hebben gemist. Maar het sluipt stilletjes nader. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Microsoft is de moloch die traag in beweging komt. De gigant op de pc- en pc-servermarkt heeft in haar bestaansgeschiedenis grote trends gemist. Tenminste, in eerste instantie gemist. De inertie voor – of onderschatting van – bijvoorbeeld browsers heeft de Windows-maker aanvankelijk op afstand gezet, maar volharding heeft uiteindelijk dominantie opgeleverd. Tot de volgende gemiste trend. Zoals dus de opkomst van mobiel in de vorm van hedendaagse smartphones met touchscherm en bijbehorende gui. Daaraan gelinkt zijn de opkomst van apps en appstore, plus cross-platform browsen en HTML5.
De alomtegenwoordigheid van sociale media is een andere trend die Microsoft lijkt te hebben gemist. Dit ondanks vroeg pionierswerk met een proto social network als MSN Messenger en later inhaalwerk met overnames en experimenten. Ogenschijnlijk heeft dit alles geen succes gebracht, niet op eigen benen. Maar Microsoft is sluw bezig met waar het al jaren goed in is: integreren en uitbouwen vanuit zijn kern(platformen). Eerstgenoemde doet het bedrijf vooral met de clouddienst Office 365. Laatstgenoemde doet Microsoft bijvoorbeeld met het Xbox-platform versus het gamer social network Twitch. Deze tactieken zijn eerder met succes ingezet tegen WordPerfect, Novell, Netscape, Sun Microsystems, enzovoorts. Microsoft besluipt social dus via een sluwe omweg. Wat vind jij?