De vier Belgische grootbanken en de grootste mobiele operatoren hebben een project klaar om consumenten zich makkelijk te laten identificeren op internet: Belgian Mobile ID. Dit moet op termijn wachtwoorden, kaartlezers en logins op het internet gaan vervangen, zo meldt De Tijd.
Belgian Mobile ID is een lokaal ontwikkelde app waarmee de banken BNP Paribas Fortis, KBC, ING België en Belfius en de operatoren Proximus, Orange Belgium en BASE (Telenet) een vuist willen maken tegen de identificatie- en login-methodes van Facebook, Apple en Google. Het consortium van banken hoopt dat het de verschillende logins, tokens, wachtwoorden en kaartlezers op het internet gaat vervangen en eenvoudig toegang zal geven tot webshops, overheidssites en thuisbankieren.
Vooral het feit dat de financiële instellingen en operatoren zich aan strenge regels moeten houden qua privacy en veiligheid is een troef die Belgian Mobile ID wil uitspelen. Bovendien hebben dit soort bedrijven al veel ervaring met het beheren van gevoelige data. De Amerikaanse technologiebedrijven daarentegen moeten zich regelmatig bij de Belgische en Europese overheid komen verantwoorden over hun lakse omgang met privacy.
Om consumenten zich te laten identificeren, worden gegevens gebruikt die de banken hebben opgeslagen. Daarna volgt nog een tweede controle via de simkaart van de telefoon en via het gsm-netwerk. Het systeem is dus gebaseerd op de echte persoonsgegevens waarmee iemand is geregistreerd. Je op een site aanmelden als ‘Donald Duck’ of ‘Donald Trump’ zal dus niet meer lukken. Onder meer voor het internet of things heeft het consortium hoge verwachtingen, de hoop is hier dat Belgian Mobile ID dé sleutel gaat worden tot de woning of de wagen, waarbij je bijvoorbeeld je auto kan starten met je telefoon.
De ceo van Belgian Mobile ID is Kris De Ryck, de voormalige ceo van Bancontact.