Het internet of things (IoT) krijgt steeds meer voet aan grond in het bedrijfsleven. Dagelijks verschijnen nieuwe en innovatieve ideeën om verbonden ‘dingen’ te gebruiken. IoT is zo reëel, dat uit onderzoek onder een groot aantal channel-spelers in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat de meerderheid van hen gelooft dat de businessmodellen van hun klanten in de nabije toekomst serieus worden beïnvloed door IoT, mocht dat nog niet het geval zijn. Dit biedt geweldige mogelijkheden voor het kanaal, zou je denken.
De potentiële impact van IoT is sterk afhankelijk van de sector. Deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ze minder mogelijkheden voor IoT-implementaties zien bij professionals in specifieke bedrijfstakken.
IoT groeit mede zo hard doordat in een toenemend aantal sectoren gebruik wordt gemaakt van transformerende technologie. Volgens de respondenten zijn de vijf sectoren die IoT het snelst omarmen: technologie, gevolgd door retail, financiële dienstverlening, productie en op de vijfde plaats zakelijke dienstverlening.
De sectoren die achterblijven zijn de gezondheidszorg, verzekeraars, farmaceuten, de publieke sector en uiteindelijk olie- en gasbedrijven. Deze laatste groep werd door maar tien procent van de respondenten genoemd. Het is duidelijk dat de verscheidenheid per sector ervoor zorgt dat de mogelijkheden voor IoT in veel sectoren anders zijn dan we tot nu toe dachten.
Hoe komt dat? Allereerst biedt dit legio mogelijkheden voor het kanaal om te groeien, in het bijzonder in die sectoren die momenteel achterblijven met de adoptie van deze nieuwe, connected mogelijkheden. In deze industrieën, zoals de gezondheidszorg en de energie- en transportsector waar wet- en regelgeving traditioneel wat complexer is, moet men ook beter letten op het gebruik van persoonlijke informatie en de verzamelde data wanneer IoT ingezet wordt.
It-bedrijven zien IoT misschien als mogelijkheid om te groeien, maar ze moeten serieus rekening houden met vertraging in sectoren waarin nog veel bureaucratie te vinden is en de return on investment (ROI) altijd duidelijk aangetoond moet worden. Wanneer nieuwe technologie niet door genoeg organisaties of individuen gebruikt wordt, ontstaat er een negatieve tendens; technologie kan zich alleen bewijzen wanneer er genoeg partijen in de markt bereid zijn hierin te investeren.
De belangrijkste succesfactor bij dit alles is de snelheid waarmee verandering doorgevoerd wordt. De IoT-revolutie gaat momenteel zo snel dat sommige it-bedrijven niet eens de kans krijgen goed na te denken over hoe ze hun toegevoegde waarde moeten vermarkten. Ze vinden het eenvoudiger om te reageren op vragen die dagelijks op hen afkomen van klanten die iets met IoT willen doen. Toch, als we kijken naar de adoptiepatronen, is het duidelijk dat er zich in 2017 nieuwe kansen voordoen.
Adoptie
De vraag naar IoT onder consumenten is enorm. De adoptie in de zakelijke markt gaat echter een stuk langzamer. Dat heeft voor een groot deel te maken met de uitdagingen om IoT met bestaande infrastructuur te integreren en het vraagstuk rondom beveiliging. Daarnaast is het een uitdaging de balans te vinden tussen strategisch commitment aan IoT en de benodigde resources voor de implementatie. Het eindresultaat biedt echter voordelen voor zowel de consument als de business en voorziet in een tastbare roi.
Trusted advisor
De komst van IoT zorgt ervoor dat het kanaal kan optreden als trusted advisor bij de implementatie en het beheer van de nieuwe infrastructuur en enterprise-protocollen. Partners die echt kijken naar wat klanten nodig hebben en naar groeimogelijkheden waarin IoT een belangrijke rol speelt, zullen een positieve bijdrage leveren in de sector. Wanneer de vraag toeneemt, kunnen zij naar voren treden als de partij met ervaring en passende oplossingen en daarmee de complexiteit verkleinen.
Meer regelgeving en complexiteit bij het invoeren van nieuwe technologie zorgt waarschijnlijk voor vertraging bij de adoptie van IoT-oplossingen. In bepaalde industrieën, zoals de spoorwegen en olie- en gasbedrijven, zijn gecertificeerde engineers nodig om nieuwe technologie te implementeren. Veel solutions providers die deelnamen aan het onderzoek zijn van mening dat dergelijk strenge regelgeving zorgt voor vertraging bij de inzet van IoT in die sectoren. Het is echter belangrijk dat deze sectoren niet achterop raken en dat biedt verantwoordelijkheden, maar ook mogelijkheden voor systems integrators, VAR’s en it-adviesbureaus om hulp te bieden, bedrijven goed te informeren en samen te kijken naar hun visie op een mogelijke IoT-infrastructuur. Uiteindelijk gaat het om de eindklant en bedrijven zullen toekomstvaste technologie moeten blijven adopteren om te voorkomen dat die eindgebruiker niet afhaakt.
Michael Collins, senior vicepresident, Channel, Dell EMC EMEA