De Belgische startup Infinity Mobile, gespecialiseerd in chatbots en m-commerce, heeft een eerste campagne gemaakt voor Unilever in Zuid-Afrika. Klanten die hun aankoopticket voor Omo-zeep inscannen, krijgen in ruil gratis belminuten.
Infinity Mobile maakt chatbots die draaien op Facebook Messenger en Telegram en linkt deze aan zijn m-commerce-platform, IFM Commerce gedoopt. Wanneer een klant zeep heeft gekocht en een foto van het aankoopticket doorstuurt naar de chatbot, krijgt hij daarvoor gratis belminuten.
‘De chatbot voor Omo in Zuid-Afrika is de eerste die we maken voor een reeks merken van Unilever Africa’, zegt medeoprichter Benoit Hossay. ‘Ons platform turnt de vervelende en meestal ongeïnspireerde chats om in leuke ervaringen door het gebruik van beeldherkenning, ai en mobiel bestellen en betalen.’
Veel trendwatchers zien in 2017 het jaar dat de chatbot doorbreekt. Zowel Facebook als Google en Microsoft hebben daarvoor eigen platformen uitgebracht waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen. Eind vorig jaar waren er op Facebook zo’n 34.000 babbelbots actief. Een van de ontwikkelingen is bijvoorbeeld klanten die interesse hebben voor een product in een etalage naar een bot door te verwijzen, die meteen de bestelling en betaling kan afhandelen.
Hoewel Facebook in het Westen enorm populair is, is dat niet overal zo. In China is bijvoorbeeld WeChat de meest gebruikte chat-app en ook zij springen volop mee op de kar. Bij Infinity Mobile hebben ze zich daar aan aangepast. ‘Zowel ons mobiel platform als ons conversatie-platform zijn agnostisch’, zegt Hossay. ‘Daardoor kunnen we snel overschakelen naar elk nieuw bot-framework dat de marktleider wordt.’
Infinity Mobile kwam eerder in het nieuws met zijn bot Ask Emma, waarmee bijvoorbeeld horecazaken snel en gemakkelijk eten en drinken kunnen verkopen. Ook de bank ING maakt er gebruik van.