Wie in zakelijke context bezig is met software, kent ze wel: de BSA, die softwarepiraterij bestrijdt. Hun acties zijn vaak omstreden in ons land. Dat bleek bij een laatste campagne ook zo. ‘Wie hulp weigert, heeft een probleem’, volgens de BSA.
BSA – The Software Alliance is een wereldwijde vereniging van softwarefabrikanten die jacht maakt op illegale software, of software waar geen licentie is voor betaald. Veel it-afdelingen en ondernemers zijn al in aanraking gekomen met de organisatie.
Pc’s verzegelen
De BSA streeft op zich een nobel doel na: het correct betalen van softwarelicenties. Want dat blijkt anno 2017 nog steeds een probleem. Maar de manier van optreden van de BSA heeft bij heel wat bedrijven al tot ongenoegen geleid. Vooral het feit dat de advocaat van BSA vaak onaangekondigd binnenviel in bedrijven en al vrij snel een (hoge) schikking afdwong of anders de pc’s verzegelde, schoot bij bedrijfsleiders in het verkeerde keelgat.
Ook al bond rechtspraak van Het vonnis van Cassatie onlangs de mogelijkheid in om een schikking ‘met het mes op de keel’ kunnen afdwingen, toch blijven de acties van de BSA de gemoederen beroeren.
Compliant verklaren
Het was gebruikersvereniging Beltug die onlangs de kat de bel aanbod. ‘Wij kregen na een recente campagne vanuit diverse hoeken verontruste reacties van onze leden’, stelt Danielle Jacobs van Beltug. In die bewuste campagne, zowel Nederlandstalig en Franstalig, stuurde de BSA een drietal brieven. Hierbij drong de organisatie aan om gebruik te maken van de hulpmiddelen die gratis te raadplegen zijn op de BSA-website, echter alleen na identificatie van het bedrijf. ‘Maar de opeenvolging van de brieven toonde aan dat BSA opvolgt welk bedrijf inlogt op de site’, zo klinkt het bij Beltug.
Wat de gebruikersorganisatie het meest tegen de borst stootte, was dat BSA bedrijven verzocht om, via de door hen aangeboden tools, zichzelf te registreren en compliant te verklaren op de website van BSA. ‘Dit gaat echt te ver’, vindt Jacobs. Volgens haar willen de meeste bedrijven echt wel compliant zijn met hun software, maar botsen ze hiervoor op obstakels zoals de complexiteit van de licentiemodellen.
Niet inloggen
Beltug werd uitgenodigd in Londen op het hoofdkwartier van BSA voor Compliance & Enforcement voor EMEA om de bezwaren kenbaar te maken. ‘We kregen na deze meeting van de BSA toegang tot de betreffende site om de tools en de info die ze ter beschikking stellen aan bedrijven na het inloggen zelf te kunnen evalueren’, vertelt Jacobs.
Beltug raadt bedrijven nog altijd aan om niet in te gaan op het aanbod om in te loggen op de BSA-site. ‘Er is ook geen contractuele link tussen je bedrijf en de BSA’, klinkt het.
Bij de BSA houdt men er (uiteraard) een andere mening op na. ‘We hebben vorig jaar twee brievencampagnes georganiseerd met als doel om bedrijven bewust te maken van de risico’s van non-compliancy’, stelt Georg Herrnleben, senior director Compliance & External Affairs voor EMEA.
Herrnleben stelt dat het bedrijven hierbij wil helpen. ‘Helpen om de eigen compliancy-situatie te verbeteren en algemener ook hun eigen software asset management’, stelt hij. ‘Door de hulp die we bieden via deze campagne, hebben deze bedrijven de kans om meer inzicht te krijgen in de status van hun softwarelicenties, wat een eerste stap is in beter softwarebeheer’, vindt hij. ‘Ook kunnen zij zo een positief signaal afgeven dat ze bereid zijn om compliant te zijn én te blijven.’
Maar toch klinkt er vanuit de organisatie ook wel een duidelijke boodschap. ‘Bedrijven die al voor de campagne compliant waren of dat werden tijdens de campagne – en dat zijn er heel veel – hebben geen reden om zich zorgen te maken. Maar bedrijven die niet compliant zijn en consequent onze hulp weigeren, hebben dat wel.’
173 miljoen
De BSA wijst in zijn repliek naar de 173 miljoen euro die, volgens hun onderzoek, in ons land verloren zou gaan aan softwarepiraterij. ‘De kans dat deze bedrijven zelf actie ondernemen voor wat betreft hun (non)compliancy is niet erg groot en dat maakt onze campagnes absoluut noodzakelijk’, klinkt het.
Los hiervan is de BSA wel wat geschrokken van de reacties in ons land op hun brievencampagne. Bepaalde praktijken die de BSA, onder andere met actieve kliklijnen, al jaren in andere landen organiseert, liggen in België nog altijd gevoelig. Dat blijkt ook uit de ophef bij ons rond de brievencampagne en registratie, een actie die bijvoorbeeld ook in Nederland loopt.
Naast de officiële stem van de BSA-woordvoerder, die de campagne verdedigt, is er nog de praktijk. En die doet uitschijnen dat de BSA zich toch eerder gedeisd houdt. Zo staan er voorlopig geen nieuwe campagnes op het programma.
Los van deze adempauze, houdt de BSA het bij de officiële lijn. ‘Wij benadrukken dat we net als elke andere organisatie het recht hebben onze eigen marketingcampagnes uit te voeren op een manier die wat ons betreft aansluit bij ons langetermijndoel: het tot een minimum beperken van illegaal softwaregebruik’, stelt Herrnleben. ‘Hoewel er momenteel geen campagnes op het programma staan in België.’