Laten we wel zijn. Er zijn slechts drie dingen die telkens weer topverkopen opleveren: seks, rijkdom en angst. Iedereen wil een gezond seksleven, daarom scoren artikelen en lectuur hiervan zo hoog. Wie wil er niet rijk zijn? Er is steeds meer besef dat er materiële rijkdom is maar meer nog, persoonlijke innerlijke rijkdom. Wie wil dat nu niet? En als laatste, angst 'het' allemaal kwijt te raken.
Alles wat u om u heen ziet in materie, geld en geluk, is u ‘aangesmeerd’ door de commercie die handig gebruik maken van bovenstaande wetmatigheid. Zo ook het geval met de laatste hypes, genaamd cybercrime.
Er zijn drie zekerheden in uw en mijn leven. De dag dat we zijn geboren, de dag dat we overlijden en… cybercrime. Over de eerste twee zijn al bibliotheken vol geschreven, over het laatste word vooral meer en veel gehyped. Maar waarom zeg ik dan dat ‘cybercrime’ een zekerheid is?
Aangezien uw en mijn dagelijkse leven, zich steeds meer in het digitale domein af speelt, is het dievenrapaille natuurlijk ook niet op het achterhoofd gevallen. It zetten we in om te besparen in tijd, kosten en energie. Dus een beetje (geschoolde) crimineel, laat zijn oog vallen op dat digitale domein en gaat er eens over nadenken.
Het is evident dat de ontwikkeling van de cybercrimineel sneller verloopt dan die van de eerlijke, oprechte, it-professional. En daar is een reden voor. Niet iedere it-professional, zo blijkt telkens weer, bekommert zich erg veel of graag, om de beveiliging van zijn product of dienst. Daar zijn natuurlijk weer andere it-professionals voor nietwaar? Dus waarom zouden wij ons bekommeren om iets triviaals als een sluitend gebruik van hetgeen we bedenken en opleveren?
Dat is commercieel niet handig want elk uur dat ik te veel besteed aan mijn product, gaat dat weer ten koste van mijn winst. Natuurlijk. Dat het de ‘cybercrimineel’ heel veel waard is dat u dat doet? Dat kunt u eigenlijk ook zelf bedenken. De cybercrimineel gaat bij voorkeur af op de interessantste hypes, gadgets, producten die op de markt komen.
Die worden dan tot op het bot ontleed en bekeken op gaten. Als een dienst of product erg populair is, kunt u er van op aan dat het de cybercrimineel zal zijn die zal proberen uw product of dienst te voorzien van een eigen ‘inbreng’ en voor ergens iemand die eigen inbreng een keer door heeft? Is uw product of dienst, als het aanslaat, al talloze keren gekopieerd.
Waarna de schade aan u is. Want als mensen eenmaal weten dat uw product niet meer betrouwbaar is, zal dit in het digitale domein, in no time, wereldwijd een bekend feit zijn. Natuurlijk kunt u daar zelf soms niet eens zoveel aan doen, maar soms kunt u met wat eenvoudig doordenken de cybercrimineel eens een stapje voor zijn.