Oracle en AT&T hebben een overeenkomst gesloten waarbij het Amerikaanse telecomconcern al zijn Oracle's databases en applicatieworkloads naar de Oracle Cloud gaat brengen. Volgens Oracle gaat het om duizenden databases die petabytes aan data bevatten.
AT&T verwacht met deze cloudoverstap de it-kosten te kunnen verminderen en de productiviteit binnen de onderneming te kunnen vergroten. Het telco-concern maakt ook gebruik van Oracle’s aanvullende clouddiensten, zoals Oracle Field Service Cloud. Daarmee kunnen de circa zeventigduizend veldwerkers van het telecomconcern op locatie gebruikmaken van online planning- en onderhoudsmodules. Daarbij zegt AT&T zijn eigen machine-learning- en bigdata-oplossingen te willen inzetten om het werk van de onderhoudsmonteurs accurater in te plannen.
De overeenkomst geeft AT&T wereldwijd toegang tot Oracle’s cloudportfolio: zowel voor de publieke cloud als voor de ondersteuning van AT&T’s eigen ‘Integrated Cloud’. Het concern verwacht door de grootschalige overstap naar de cloud makkelijker wereldwijd software-as-a-service (SaaS)-applicaties te kunnen uitrollen.
AT&T’s doel is om in 2020 75 procent van zijn vitale ict-netwerkfuncties gevirtualiseerd te hebben draaien. Aan het eind van 2017 moet dit percentage al op 55 procent liggen. Het contract met Oracle moet de migratie naar de cloud fors versnellen.