Hoewel digitale reclamefolders aan een opmars bezig zijn, lezen de meeste Belgen hun reclamefolders nog liefst op papier. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van BD myShopi, een distributeur van reclamedrukwerk.
Gemiddeld spenderen Belgen zowat twintig minuten aan folders, blijkt uit de enquête die werd afgenomen bij ruim duizend Belgen. Digitale reclamefolders, die we lezen via desktop, tablet of smartphone, zijn zeker aan een opmars bezig, maar toch blijft de voorkeur uitgaan naar papier: 36 procent van de bevraagden leest enkel papieren folders. Ongeveer de helft leest zowel papier als digitaal, waarbij de overgrote meerderheid wel een voorkeur heeft voor papier. Slechts vijf procent geeft aan enkel digitaal te lezen.
Van alle folders is de supermarktfolder het populairst: 85 procent van de folderlezers leest deze graag, bij vrouwelijke lezers is dit zelfs 91 procent. Vrouwen lezen ook graag folders van modemerken, en decoratie- en meubelzaken. Mannen geven de voorkeur aan computer- en elektronicafolders.
‘De reclamefolder is sterk verankerd in de winkelroutine van de Belg’, zegt Tim De Witte van BD myShopi. ‘Na het ontbijt op zaterdagvoormiddag verruilt hij de weekendkrant voor de supermarktfolder, om het wekelijkse supermarktbezoek voor te bereiden. Uit het ondezoek blijkt bijvoorbeeld dat acht op de tien Belgen de folder gebruikt bij het maken van een boodschappenlijstje.’
Ook digitale folders worden op deze manier gebruikt. Bovendien zijn folders die op desktop, mobiel of tablet worden gelezen, sterk in het aantrekken van bezoekers naar de websites van winkels. Zo klikt 55 procent van de digitale lezers door naar de website van het bedrijf. Consumenten doen dit vooral om meer productinformatie op te zoeken (negen op de tien). Drie op de tien willen de producten ook online bestellen.
‘Marketeers denken meer en meer dat ze millennials enkel nog via Facebook kunnen bereiken. Niets is minder waar’, aldus De Witte. ‘De resultaten bevestigen de sterke positie van papieren reclamefolders, ook in het digitale tijdperk.’