Vertrouwen is een groot goed, dat ook in de tech-wereld gauw verspeeld is. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Vertrouwen wordt slechts langzaam gewonnen en valt in één klap te verspelen. Het oud-Nederlandse spreekwoord maakt duidelijk dat iemands vertrouwen makkelijker is te schaden, dan het is te verkrijgen. Dit geldt ook in de ict-wereld, waar de Chinese fabrikant Huawei zijn klanten blijkt te hebben bedrogen. Zijn P10-smartphones zijn niet allemaal gelijk: ze bevatten niet allemaal het snelle opslaggeheugen waar de fabrikant bij de lancering zo over opgaf.
Vanwege schaarste op de markt voor geheugenchips heeft Huawei ervoor gekozen sommige exemplaren van zijn nieuwste toptoestel ‘minder gelijk’ te maken. In plaats van de aangeprezen UFS-geheugenchips zijn die snelle opslagmodules gecombineerd met goedkopere en langzamere eMMC-chips. Dit levert dus uiteenlopende (en tegenvallende) prestaties op, waardoor toestelaanschaf een loterij is. Deze besparingsmaatregel is stiekem genomen, aanvankelijk stil gehouden en toen schoorvoetend opgebiecht. Te laat, want het vertrouwen heeft al de benen genomen. Wat vind jij?
Deze universele wetmatigheid gaat natuurlijk niet alleen voor de wereld van IT sec op natuurlijk. Wat nog steeds een zeer verbazingwekkend gegeven is, is dat nog steeds meer dan 85% van de IT professional en +95% van de professionals werkend in IT, en 99,9% van allen die met IT werken, niet op de hoogte is dat de wetmatigheden waar alle componenten van IT aan onderworpen zijn, 100% voorspelbaar is.
Denkt u zich dan eens het volgende in. Als IT, ICT, IoT 100% voorspelbaar is, hoe kan het dan dat het toch zo vaak verkeerd kan gaan. Aantoonbaar, voorkombaar, aanwijsbaar verkeerd. Immers, als men zich dit zou realiseren, dan zou beschaamd vertrouwen meteen kunnen worden aangepakt.
En de IT professional en commercial zijn degenen die dat moeten weten.