Bijna negen op de tien Belgische kmo’s die aan export doen, halen inkomsten uit e-commerce. Dat blijkt uit een enquête van het vervoersbedrijf FedEx.
E-commerce heeft de manier veranderd waarop klanten winkelen, maar heeft ook de globale bedrijfswereld op z’n kop gezet. Belgische kmo’s vormen hier geen uitzondering op, zo concludeert FedEx in zijn enquête. Volgens het verslag haalt momenteel 85 procent van de Belgische exporterende kmo’s inkomsten uit e-commerce via desktops, goed voor 16 procent van hun totale inkomsten. Belgische kleine en middelgrote ondernemingen hebben tevens het hoogste percentage B2B e-commercetransacties van alle bevraagde landen te hebben, goed voor 67 procent van de inkomsten (tegenover slechts 34 procent voor het Europese gemiddelde).
De grootste verrassing is dat de inkomsten uit sociale media en mobiele toestellen (respectievelijk 13 en 14 procent van de totale inkomsten van kmo’s) zeer nauw aansluiten bij de 16 procent inkomsten uit e-commerce. In totaal verkoopt 79 procent van de exporterende kmo’s in België zijn producten via mobiele toepassingen (tegenover 65 procent voor het Europese gemiddelde). Hetzelfde percentage kmo’s biedt klanten de mogelijkheid om via sociale media aankopen te doen.
Belgische kmo’s zijn in vergelijking met andere Europese landen ook het meest optimistisch over de toekomstige groei van e-commerce en export.