Opvallend, er zijn zoveel regels dat zelfs de behoorlijk goed draaiende toepassing ‘Tax-on web’ niet meer garant staat voor een 100 procent correcte invulling van de belastingbrief. Teveel codes, te veel uitzonderingen. België verzuipt in de regels. Meer en meer is er dan ook vraag naar ‘regelluwe’ zones.
Smart government is niet hetzelfde als administratieve vereenvoudiging. Dat was alvast een van de stellingen op het jongste Smart Cities congres in Brussel van 4Instance voor de overheid. Maar dat het allemaal wel eenvoudiger kan is duidelijk. ‘Burgers zijn het zat met die ‘Mydit’ of ‘Mydat’. Eigenlijk gaat het gewoon om MySmartphone,’ vertelde federaal directeur van de dienst Administratieve Vereenvoudiging. Waarop hij prompt een sms kreeg van het kabinet De Croo wanneer hij er dan wel aan zal beginnen.
Regelluwe zones
Bij uitbreiding werd er gepleit om meer ‘regelluwe zones’ te voorzien, zodat innovatie en intelligente oplossingen kunnen worden ingevoerd zonder dat de beperkende regels die het gebruik van data in de kiem smoren. Alle data van de overheid moet opengesteld worden en beschikbaar voor creatieve ondernemingen. Daarover was ook iedereen het eens, maar in de werkelijkheid zit er nog veel data in diverse uithoeken, niet geïntegreerd. ‘Je kan de problemen en de uitdagingen van het digitale tijdperk niet aanpakken met structuren uit het industriële tijdperk’, tweette Steven De Smet, auteur van het nog steeds actuele boek ‘De Nieuwe Politie’. Er is niet zoiets als een digitale strategie, er is enkel een strategie in een digitale wereld.
Maar ideeën zijn goed, je moet ze ook nog kunnen realiseren. Uit een rondvraag van Jo Steyaert, ceo van Indiville, blijkt dat een op de vier Vlaamse steden en gemeenten een plan hebben om smart city-oplossingen te introduceren. De budgetten zijn enorm beperkt van 15.000 tot 50.000 euro. Enkel de grote steden, zoals Antwerpen of Gent, trekken grote sommen uit en beseffen dat ze snel op de digitale trein moeten stappen. Leuven heeft in zijn begroting jaarlijks 500.000 euro ingeschreven, wat ook al geen gigantische bijdrage is. Het blijft een beetje krassen in de luwte.
Regionale aanpak
Wat vooral opvallend, is dat elke gemeente of stad vaak nog cavalier seul speelt en zichzelf in de verf wil stellen als slimste stad van Vlaanderen, tot eer en glorie van de burgervader. Vaak wordt daardoor het warm water opnieuw uitgevonden. Frank Robben, general manager van het eHealth Platform en de Kruispuntbank, pleitte dan ook voor een standaardisering en wees daarbij naar het succes van het eHealth verhaal in Vlaanderen (‘in Wallonië loop het wat stroever’). Tegelijk waarschuwde hij voor een vendor lock-in.
Er wordt steeds meer een oproep gedaan voor een regionale aanpak rond ‘Smart Flanders’, waarvoor digitaal expert en ervaren ondernemer Bruno Segers al langer een lans breekt. Maar eerst moet iedereen dan wel samen aan tafel zitten. Het aantal gemeenten, steden, verenigingen, agentschappen, federaal en regionaal die rond smart-toepassingen draaien is niet langer te overzien. Er is een enorme versnippering van mensen en middelen. Ook daar mogen er wat ‘regelluwe zones’ ingevoerd worden. Er is nog een lange weg af te leggen, maar de vraag is of we nog tijd hebben voor allerlei pilootprojecten en trials. De digitalisering vindt overal om ons heen plaats. De honden blaffen, maar de karavaan rijdt voorbij. Tijd dat we op die kar springen.