De mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. De Belgen gebruiken nu in totaal twee miljoen klantenkaarten via hun smartphone.
Volgens BD myShopi, het bedrijf achter de applicatie, telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers. De populariteit van klantenkaarten en promofolders vindt daarmee stilaan zijn weg naar het digitale tijdperk.
‘Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meezeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna twee miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd’, aldus CCO Tim De Witte van BD myShopi.
‘De helft van de myShopi-gebruikers heeft de klantenkaarten met barcode of QR-code in myShopi gezet en laat die scannen aan de kassa. Uitgaand van een gemiddeld gewicht van vijf gram per kaart, zeult winkelend België nu zo’n tien ton minder klantenkaarten mee.’
De gebruikersstatistieken van de app leveren interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim zes kaarten in hun smartphone hebben, waar dat er bij mannen slechts vijf zijn.
De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. Het gros van tien populairste merken zijn supermarkten of retailers met grote verkooppunten. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan vier klantenkaarten per gebruiker ook lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna zeven kaarten per gebruiker.
Naar de supermarkt
Naast klantenkaarten biedt myShopi gebruikers ook toegang tot de digitale reclamefolders van tweehonderd Belgische retailers. En ook die worden door de Belgische consument gretig digitaal doorbladerd. Hier valt op dat het vooral vrouwen zijn die de folders lezen – zij maken twee derde van alle lezers uit.
Vrouwen lezen meer folders over mode, interieur en speelgoed, terwijl mannen voornamelijk interesse tonen in doe-het-zelf, auto’s en elektro. Maar bij beide geslachten zijn het de supermarktfolders die met stip het populairst zijn. Ze worden vooral geraadpleegd in het weekend – vóór het wekelijkse supermarktbezoek.