Proximus biedt bedrijven de mogelijkheid aan om het dataverbruik van hun klanten te betalen. Indien ze meedoen, worden hun apps niet meegeteld in het dataverbruik, zo meldt het persbureau Belga.
Proximus experimenteerde al langer met ‘zero rating’, waarbij het dataverbruik van sommige apps als Facebook of Instagram niet aangerekend wordt. Die mogelijkheid wordt nu verder uitgebreid naar andere bedrijven. Indien zij mee op de kar springen, wordt ook van hun apps het dataverbruik niet aangerekend bij de gebruikers. Onder meer Delhaize en de banken ING en BNP Paribas Fortis tekenden al in.
Het nieuwe programma loopt in eerste instantie voor een proefperiode van zes maanden. Proximus stelt dat het een ‘win-winsituatie is voor merk en eindgebruiker’.
Over het eerste aanbod aan zero rating-apps was heisa ontstaan, omdat het zou ingaan tegen de regels van de netneutraliteit, dat stelt dat alle dataverkeer gelijkwaardig behandeld moet worden. Telecomwaakhond BIPT heeft het aanbod toen onderzocht op vraag van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo, maar stelde dat er geen probleem was.