Privacy krijgt een push met het Verenigde Staten-plan om ISP’s klantgegevens te laten verkopen. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Privacy wordt tweezijdig geraakt door het commerciële plan in de Verenigde Staten om internetproviders toe te staan de browsegeschiedenis van hun klanten te verkopen, zonder opt-in of andere toestemming vooraf. Een wetsvoorstel om privacyregels voor ISP’s te versoepelen, ten gunste van ads, benadeelt de privacy van Amerikaanse internetgebruikers. Tegelijkertijd is er een positief privacy-effect door dit omstreden voorstel – dat steun geniet van de huidige voorzitter van toezichthouder FCC.
Gewone gebruikers krijgen nu namelijk meer oog voor privacy en voor de waarde van hun persoonlijke gegevens. Volgens het wetsvoorstel en de lobby ervoor is die informatie namelijk geld waard. Hoewel er een opmerkelijke draai wordt gemaakt wat waarde betreft om onder bestaande regels uit te komen. In wezen net zulke doublespeak als wordt gebezigd om te argumenteren dat de browsegeschiedenis, en het app-gebruik, van consumenten geen gevoelige informatie zou zijn. Privacy wordt aangevallen, maar kan er sterker uitkomen. Wat vind jij?