Het VIL, een innovatieplatform van de logistieke sector, start met het ALEES-project (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden). Het project onderzoekt hoe deze voertuigen ingezet kunnen worden voor stadslogistiek. Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble, ACP CO2, het Havenbedrijf Antwerpen en de stad Mechelen stappen mee in het project. Zij willen antwoord krijgen op grote vragen als hoe de autonome voertuigen gebruikt kunnen worden en hoe ze interessant kunnen zijn voor logistiek in steden.
Het VIL zal onder meer concrete scenario’s bepalen waar autonome voertuigen kunnen rondrijden in steden en wat de randvoorwaarden zijn. Om deze wagens efficiënt in te zetten voor logistiek is het belangrijk om in kaart te brengen wat er allemaal bij komt kijken en dit samen met alle betrokken stakeholders. Waar zullen deze ALEES rijden? Kunnen zij enkel ingezet worden in het stadscentrum of ook in de rand? Zullen zij zich ook in verkeersvrije zones mogen begeven? Waarvoor worden ze gebruikt: enkel voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen? Hoe zullen zij operationeel worden ingezet en welke data zijn nodig om deze voertuigen aan te sturen? Op deze vragen zoekt dit VIL-project antwoorden.
‘Een concreet scenario waar het project zal op ingaan, is de levering van een pakket met een autonoom emmissieloos voertuig dat communiceert met de E-commerce-consument en bij onvoorziene afwezigheid over de intelligentie beschikt het pakket af te leveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt waarbij en nutteloze kilometers en nutteloze kosten worden vermeden’, zegt Kris Neyens, projectleider bij het VIL.
Voor het uittekenen van de it-architectuur werkt het VIL samen met het wereldvermaarde Duitse instituut Fraunhofer IML dat ervaring heeft met autonome voertuigen en big data.