Google Site Search ging in 2008 van start. Website-exploitanten en bedrijven konden hiermee de zoektechnologie van Google in hun eigen website integreren en gebruiken voor het indexeren en doorzoeken van eigen content.
Klanten konden ook het design naar eigen wens aanpassen en profiteerden van enkele extra’s, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om de weergave van de resultaten per XML te wijzigen. Daardoor hoefden ze geen eigen zoekfunctie op te zetten.
Nu is Google echter van plan ook met dit product te stoppen. Bestaande klanten kunnen hun licenties nog tot en met de einddatum gebruiken. Vanaf 1 april worden er geen nieuwe gebruikslicenties meer verkocht en contractverlengingen zijn dan evenmin mogelijk. Dit omdat de dienst binnen een jaar beëindigd zal zijn.
Klanten van wie het contract tussen 1 april en 30 juni 2017 eindigt, ontvangen een kosteloze verlenging van de dienst voor drie maanden, om de migratie naar een ander product te kunnen voorbereiden. Een relatief korte tijd om een vervanging te vinden.
Wat kunnen getroffen bedrijven nu doen?
Er zijn veel alternatieven voor Google Site Search. Ook al lijkt de beoordeling van een goede zoektoepassing voor de website geen grote uitdaging, er zijn toch enkele parameters die bij de beslissing aandacht moeten krijgen.
Het is vooral belangrijk een (website-)zoektoepassing te kiezen die bedrijven ook voorbereidt op de digitale transformatie. Want met het oog op de digitalisering hebben geïsoleerde oplossingen weinig zin. Geschikt zijn oplossingen die bedrijven klaarmaken voor de toekomst!
Daniel Fallmann, ceo van Mindbreeze