The Kinetic Enterprise, dat is de titel van het Tech Trends 2017 rapport van Deloitte. Het is een welgekozen titel die op termijn kan leiden tot een Hyperkinetic Enterprise. En mogelijk zijn sommige ondernemingen daarin reeds terecht gekomen.
Technologie en innovatie komen sneller op ons af dan gedacht en verglijden in de onderneming, al dan niet onder controle van de chief information officer (cio). Werknemers die al te vaak nog op verouderde technologie en programma’s hun job uitvoeren, nemen vaak het heft zelf in handen en kiezen voor schaduw it. Gewoon verwonderd toekijken en passief afwachten is geen optie, schrijven de auteurs van de achtste techtrends-studie.
IT unbounded
Cio’s moeten dus kiezen voor een ‘it unbounded’-transformatieplan waarbij ze niet alleen intern kijken maar vooral ook extern naar innovatieve applicaties en oplossingen. Het is geen overbodige luxe om medewerkers mee te laten uitkijken naar zowel innovatie core als vernieuwende technologie. De tijd dat de cio er enkel voor zorgde dat ‘de lichtjes op de systemen bleven knipperen’ is al lang voorbij. De komende 18 tot 24 maanden zal de it zich moeten bezinnen over hoe ze toch die brug met de business kan maken.
Tegelijk moet het ook openstaan voor samenwerkingen met leveranciers, academici en zelfs start-ups. Dat laatste is niet evident omdat zekerheid in het voortbestaan van die start-ups niet vanzelfsprekend is. Maar de tijd dat ‘grote ondernemingen alleen maar zaken doen met grote bedrijven is ook voorbijgestreefd. De vaak verfrissende ideeën van starters kan de ogen openen. Tegelijk kan een al te grote focus op start-ups op weerstand botsen. Er zijn in ons land ook heel wat scale-ups en kmo’s die behoorlijk sterke technologie in huis hebben.
‘Bounded it’ was gebaseerd op zekerheden. Maar met de komst van cloud en software-as-a-service is it veel minder betrokken partij en kan het zich eindelijk richten op strategische transformatie. Dat het dan ook steeds meer betrokken moet worden bij de eindklant is duidelijk. Uit een recente studie van Deloitte bleek immers dat it nauwelijks of geen direct contact heeft met die eindklant en zijn desiderata. Het is interessant om te zien dat bijvoorbeeld de bankensector met het toenemende gebruik van smartphone apps voor betalingsmogelijkheden wel opnieuw it dichter bij de klant brengt.
De ‘Kinetic Enteprise’ betekent vooral goed nieuws voor cio’s die open staan voor verandering, innovatie en vooral werk maken van een verregaande automatisering van de bestaande oplossingen. Anderen zullen wellicht wegdeemsteren of opzij gewalst worden. Benieuwd hoeveel er mee zijn.