Sodexo, de Franse specialist in maaltijdcheques, neemt een meerderheid in de Mechelse start-up Xpenditure. Dat bedrijf maakt een platform voor het digitaliseren van onkostennota’s.
Xpenditure maakt software waarmee werknemers papieren bonnetjes en onkostennota’s kunnen fotograferen en digitaliseren. Daarna kunnen ze snel verwerkt worden. Via een app kunnen de uitgaven ook onderweg en in real-time beheerd worden. Onder meer Miele, Brussels Airlines, Medialaan en Deloitte maken van het systeem gebruik. Vorig jaar won het bedrijf nog de Best of Show-award op de European FinTech Awards in Amsterdam.
De start-up heeft al twee kapitaalrondes achter de rug waarbij respectievelijk één en iets meer dan vijf miljoen euro werd opgehaald. Hoeveel Sodexo precies investeert, is niet bekendgemaakt, maar medeoprichter Boris Bogaert geeft in De Tijd aan dat het ‘veel meer’ is dan de vijf miljoen uit de laatste investeringsronde.
Met het geld wil Xpenditure het personeelsbestand in Mechelen verdubbelen naar honderd mensen. Ook in de buitenlandse kantoren, in Amsterdam, Londen, New York en Sao Paulo, komen er mensen bij. Daar zijn nu telkens vier sales-mensen aan de slag. Sodexo zal het bedrijf samen met het Poolse iAlbatros, dat het ook recent overnam, onderbrengen in een nieuwe vennootschap. iAlbatros is gespecialiseerd in het boeken van zakenreizen.