Inttra, een internationaal e-commerceleverancier in de zeescheepvaart, kondigt de overname van Avantida aan, een Europese soeker in het beheren van lege transportcontainers. Het Antwerpse bedrijf blijft zelfstandig opereren als onderdeel van Inttra.
Het vervoer van lege containers kost de zeescheepvaart wereldwijd jaarlijks meer dan twintig miljard dollar, wat overeenkomt met ongeveer 40 procent van de verwerkingskost. Met de online applicaties reUse en depotX van Avantida kunnen rederijen, transporteurs, terminalbeheerders, depots en anderen hun kosten verlagen en efficiënter werken. Avantida werd zo op korte tijd Europees marktleider in het beheer van lege containers voor rederijen. Hoeveel de Amerikanen voor Avantida betaalt, wordt niet bekendgemaakt.
Dankzij de overname wordt Inttra ook actief in de containerlogistiek op het land. Het bedrijf caimt het grootste, onafhankelijke e-commerceplatform en informatieverstrekker voor de zeescheepvaart te zijn. Inttra connecteert meer dan 225.000 bedrijven uit de branche met meer dan vijftig rederijen en 110 softwarepartners. Elke week worden meer dan zevenhonderdduizend containerbestellingen geplaatst via de software van Inttra. Dat is 25 percent van de wereldwijde zeecontainerhandel.
Gecombineerd aanbod
‘De producten en de klantenbasis van Avantida zijn complementair met die van ons’, aldus John Fay, ceo van Inttra. ‘De overname past in onze strategie om onze positie in het intermodaal goederenvervoer te versterken en beter in te spelen op de wensen van onze klanten. De innovatieve cloudsoftware van Avantida en hun unieke businessmodel, leveren substantiële waarde voor transporteurs, rederijen en anderen. Ik ben zeer blij om Avantida’s team te verwelkomen in onze groep en heb er vertrouwen in dat ze verder zullen groeien.’
Ook Avantida zelf ziet voordelen in de overname. Ceo Luc De Clerck: ‘Met Inttra’s wereldwijde netwerk kunnen we veel sneller onze diensten uitbreiden in Europa en de rest van de wereld. Ons gecombineerd aanbod helpt niet alleen de zeescheepvaart en de containerlogistiek vooruit. Dankzij een lagere koolstofdioxide-uitstoot en een vermindering van congestie in de haven hebben we een positieve invloed op de hele gemeenschap.’