Laat algemeen ict-onderwijs even liggen; security moet een schoolvak worden. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Al jaren loopt de discussie of en hoe ict op scholen moet worden onderwezen. Er wordt gesoebat over niveau en verplichting van schoolvakken als programmeren, developen of coderen (wat een te letterlijke vertaling is van het Engelse woord coding). Beter en eerder onderwijs op het gebied van informatie- en communicatietechnologie kan Nederland economisch vooruit helpen, kan bestaande ict-arbeidstekorten (of specialisatiegebrek?) oplossen, kan enige gelijkheid tussen de sexen in ict brengen, en meer.
Goede doelen, goede bedoelingen, goede oproepen aan bedrijfsleven, overheid en lijsttrekkers. Ict-onderwijs zou eigenlijk een gepasseerd station moeten zijn, maar is dat nog niet. Toch moet technisch, inhoudelijk en programmeergericht ICT-onderwijs misschien nog even wat langer wachten. Want er is nog een belangrijker gebied, dat Nederland niet slechts vooruitgang kan schelen maar dat concreet achteruitgang oplevert. Securitykennis, of eigenlijk dus: gebrek aan securitykennis. Belangrijker nog dan (goed) onderwijs over hoe ict te maken (dus programmeren), is (goed) onderwijs over hoe ict veilig te gebruiken. Dit is deels een ict-onderwerp en deels ook niet. Het is een securityzaak. Wat vind jij?
With all the recent news about hacking private email accounts, every school should teach cybersecurity basics as part of computer science. pic.twitter.com/wgIWGcRM5e
— Code.org (@codeorg) March 3, 2017