De Amerikaanse crm-specialist Salesforce gaat haar klanten voorzien van een AI-platform dat Einstein is gedoopt. Het moet artificiële intelligentie democratiseren, en een slimme en impactvolle klantenervaring opleveren, onder meer door gebruik te maken van beeldherkenning.
In tegenstelling tot algemene AI-platforms, die uitgebreid maatwerk en een leger van data-scientists vereisen, wil Salesforce Einstein vooral aan een zo breed mogelijk publiek aanbieden, door algoritmen die direct in het Salesforce Intelligent Customer Success Platform zijn ingebouwd. Een en ander wordt wel nog steeds aangedreven door geavanceerde ‘machine learning, deep learning, predictive analytics‘, natuurlijke taalverwerking en ‘intelligente data discovery‘, zo benadrukt Salesforce. Alle mogelijkheden zijn door klanten aan te passen aan hun specifieke behoefte. Salesforce-klanten, zoals Air France-KLM, Seagate en US Bank, maken al gebruik van Einstein om op nieuwe manieren met hun klanten te communiceren.
Concreet biedt het platform verschillende functies. Met Einstein Opportunity Insights spelen verkopers bijvoorbeeld in op het engagement van de klant en de aanwezigheid van concurrenten om klanten op het juiste moment te contacteren.
Einstein Journey Insights past algoritmen toe om honderden miljoenen data points te analyseren. Dit helpt marketeers te begrijpen welke evenementen en stappen leiden tot de aankoopbeslissingen, zodat ze campagnes en journeys kunnen optimaliseren. Met Einstein Segmentation, kunnen marketeers clusters van verwante consumenten blootleggen en zich tot geheel nieuwe segmenten richten met meer persoonlijke en effectieve campagnes. Met Einstein Recommendations en Feed Insights, zijn bedrijven in staat om de meest relevante en populaire content en mensen – inclusief bestanden, groepen en vakexperts – te presenteren om aan leden van hun community gepersonaliseerde ervaringen te leveren.
Beeldherkenning
Een bijzonder onderdeel van Einstein is Einstein Vision. Hiermee kunnen onder meer door gebruikers gegenereerde beelden in communities, message boards en op sociale media geanalyseerd worden. Dit leert marketeers hun klanten beter te begrijpen om hen te helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening, het marketingbereik uit te breiden en de ROI van een campagne te maximaliseren. Het systeem kan ook beelden analyseren om bijvoorbeeld op afstand problemen met het product te verhelpen, de voorraad te beheren of de product mix te analyseren.
Salesforce kondigde gisteren al aan dat het Einstein binnenkort ook zal koppelen aan Watson, het AI-platform van IBM.