De Amerikaanse bedrijven IBM en Salesforce leveren gezamenlijk oplossingen op het gebied van artificial intelligence (ai). Binnen deze samenwerking zullen IBM Watson, het ai-platform voor bedrijven van IBM, en het Einstein-platform, de ai-oplossing van Salesforce, met elkaar worden verbonden. Dit om nieuwe niveaus van intelligente klantinteractie mogelijk te maken voor onder meer verkoop, service en marketing. De integratie moet vanaf juni 2017 een feit zijn.
‘Nieuwe inzichten van Watson worden direct geladen op het crm-platform van Salesforce. Hierdoor kunnen gebruikers klantinzichten uit Salesforce Einstein combineren met gestructureerde en ongestructureerde data over bijvoorbeeld het weer, de gezondheidszorg, financiële dienstverlening en detailhandel, die Watson uit een groot aantal bronnen haalt. Watson en Einstein analyseren deze data en geven aanbevelingen voor het verdere beslissingsproces en het behalen van optimaal succes bij en voor klanten’, aldus beide bedrijven.
Ai-platforms
Salesforce Einstein levert automatisch suggesties en aanvullingen op basis van historische klantgegevens, e-mails, streams uit social media, afbeeldingen op internet, data uit Salesforce Chatter, agenda, e-commerce en zelfs IoT-signalen. Het platform is multi-tenant, wat inhoudt dat middels machine learning het inzicht van de ene klant wordt gebruikt om de ai-tool ook voor andere klanten krachtiger te maken. Omdat Salesforce miljoenen gebruikers heeft die dagelijks informatie invoeren, kunnen er allerlei dwarsverbanden worden gelegd en is de Einstein-software in staat betere modellen voor verkoop, service en marketing te ontwikkelen.
Watson van IBM is een platform voor rekenkracht, webdiensten en ontwikkelomgevingen dat als clouddienst wordt geleverd. Het omvat publiekelijk beschikbare toepassingen zoals het omzetten van tekst naar spraak en spraak naar tekst, beeldherkenning, het aantonen van samenhang tussen documenten en tools om de hiërarchie te bepalen van documenten over hetzelfde onderwerp.