Nostalgie en merkwaarde zijn krachtig, maar Nokia en de 3310 zijn niet terug. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het merk Nokia voor mobiele telefoons (en smartphones) is een bekende naam en een krachtig brand. Fors was dan ook de online-opwinding toen er nieuws rondging dat het klassieke 3310-model van Nokia’s oude gsm-toestel in een modern jasje zou verschijnen. De nieuwe 3310 zou dan niet een smartphone zijn, maar ook niet helemaal een featurephone. Het zou een dumbphone zijn die toch wel iets meer kan, maar die de nostalgische gebruiker toch behoed voor moderne online-afleidingen en bijvoorbeeld privacyschending.
Deze geruchten (b)leken te kloppen. Maar fabrikant HMD (die de rechten op de Nokia-naam heeft gekocht voor telefoons) doet aan slimme marketing. Enerzijds heeft de 2017-uitvoering van de 3310 slechts oppervlakkig iets van doen met de ooit veelgebruikte 1996-uitvoering (waarvan er wereldwijd 126 miljoen zijn verkocht). Anderzijds zijn er gewoon al veel Nokia-featurephones verkrijgbaar, ook moderne. De 3310 is dus niet terug en Nokia zelf ook niet. Of: nog niet? Wat vind jij?