In de top-5 van it-outsourcers waar Belgische ondernemingen het meest tevreden over zijn, zit maar één echt vaderlands bedrijf: Econocom. Cegeka maakt een tuimeling naar beneden. Dat blijkt uit een enquête van Whitelane Research en Vlerick Business School.
De top-5 van outsourcers waar Belgische gebruikers het meest tevreden over zijn, bestaat uit TCS, Econocom, Capgemini, Fujitsu en Sopra Steria. Zij behalen allen een score van 80 procent. Salesforce.com, Getronics, Accenture, CSC en RealDolmen maken de top-10 rond.
De gemiddelde tevredenheidsscore over de 29 onderzochte it-dienstverleners is 74 procent, maar er zijn ook bedrijven die daar flink onder duiken. Orange Business Services (68 procent), Verizon (62 procent), IBM (62 procent) en BT (58 procent) bengelen helemaal onderaan. Nog een opvallende daler is Cegeka. Vorig jaar stonden zij nog op de zevende plaats, nu tweeëntwintigste met 69 procent.
Op de methodiek van het onderzoek is ook al kritiek gekomen. BT noemde in een reactie tegenover Computable de onderzoeksmethodes ‘onbetrouwbaar’ en ‘niet robuust genoeg’.
Meer uitbesteden in de toekomst
Voor alle 29 it-dienstverleners bevroegen Whitelane en Vlerick klanten over in totaal 470 it-outsourcingcontracten. De enquête is in november en december vorig jaar uitgevoerd bij ruim tweehonderd grote klanten van it-uitbesteding in België en Luxemburg. Er werd onder meer gepeild naar de dienstverlening, de proactiviteit, het prijsniveau, de soepelheid van de contracten, innovatie en zakelijk inzicht.
Gevraagd naar hun plannen voor de komende jaren, zegt 51 procent van de respondenten meer te zullen uitbesteden aan it-dienstverleners. Bij 34 procent zal de uitbesteding ongewijzigd blijven, 7 procent gaat minder outsourcen en 8 procent weet het nog niet. De 51 procent die meer plant uit te besteden is een stijging van 4 procent in vergelijking met de vorig jaar gepubliceerde enquête en 15 procent vergeleken met het in 2015 verschenen onderzoek, waarin 36 procent aangaf meer te zullen outsourcen. De meest aangehaalde redenen om meer aan it-outsourcing te doen, zijn de focus op de kernactiviteiten (64 procent),kostenbesparing (56 procent) en toegang tot middelen (43 procent).