De rek in de online-verkoop is er nog lang niet uit. Ook dit jaar zullen internetwinkels groeien als kool, maar dat levert vooral jobs op in het buitenland. Dat schrijft De Tijd op basis van cijfers van de sectorfederatie Comeos.
Zeker vijftien tot twintig procent extra omzet, op die groei mogen de meeste internetwinkels dit jaar rekenen, zo voorspelt Comeos. In 2016 tikte de groei af op 15 procent, dit jaar wordt dus minstens even goed. De totale omzet in de sector zou daarbij kunnen groeien van bijna 7,5 tot 9 miljard euro.
Die stijgende cijfers zijn ook almaar vaker te wijten aan het groeiende productenpallet dat de Belg online koopt, zegt Comeos. De klassiekers als kleding, boeken en elektronica vormen nog altijd het gros van de verkopen, maar de verwachting is dat bijvoorbeeld ook voeding een hoge vlucht gaat nemen. Zo zijn de laatste tijd heel wat supermarktketens aan het experimenteren met maaltijdboxen, daarbij geïnspireerd door het succes van onder meer HelloFresh.
Comeos stelt zich wel de vraag of die boom in online verkopen ook zal leiden tot een significante verhoging in de tewerkstelling. Zowel Coolblue (+55 procent omzet in Nederland en België) als Bol.com (+50 procent in België alleen) werven mensen aan, maar breiden hun logisitieke activiteiten wel vooral in Nederland uit. De loonkosten zijn er lager en het is er makkelijker om nachtwerk te organiseren. Ook Zalando vergroot zijn opslagruimte: het bouwt magazijnen in Frankrijk, Zweden en Polen, maar niet in ons land. De kleding die Belgen bestellen, wordt geleverd vanuit een depot in Möngengladbach.