Nieuwe technologieën zoals artificial intelligence (ai) volgen elkaar in sneltempo op. Ai beheerst nu al voor een groot deel ons leven en in een volgend stadium zal het ook relaties met klanten, werknemers en andere stakeholders veranderen. Zo zal het de digitale klantenervaring veranderen, maar ook voor werknemers wordt ai het belangrijkste technologische instrument. Ik geeft vijf punten die cruciaal zijn voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterop hinken.
1. Denk aan innovatieve customer experience
Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier het belangrijkste werkpunt voor vele bedrijven. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.t
2. Machtig de werknemers
Kunstmatige intelligentie zal er voor zorgen dat werknemers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Hierin investeren en het aantrekken van de juiste werkkrachten zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
3. Sluit aan bij ecosystemen
Ai zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
4. Ga voor DesignOps approach
Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
5. Werk aan een ethisch kader
De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om ai te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op vlak van data security en privacy.
Stephen Gallagher, vice president European analytics en digital business lead bij Avanade