De Franse autoconstructeur Peugeot stelt op MWC in Barcelona zijn eerste autonome, geconnecteerde concept car voor. Die steunt zwaar op technologie van het Belgische Sentiance.
De Peugeot Instinct (zoals de wagen gedoopt werd) is, via sensordata uit smartphones, in staat om contextuele en persoonlijke informatie van de chauffeur op te vragen en kan hieraan zijn gedrag en rijeigenschappen aanpassen.
‘De auto wordt gecontroleerd via een app en die app zit onze SDK verwerkt’, zegt Sentiance-cto Frank Verbist. ‘Op die manier wordt er voor elke chauffeur een bepaald profiel opgemaakt: gaat het om een jongere? Is het een workaholic die elke ochtend stipt naar z’n werk rijdt? Is het een alleenstaande ouder? De kracht van de software is dat die gegevens niet moeten ingevuld worden, maar dat we die via artificiële intelligentie en machine learning zelf kunnen opstellen.’
Op die manier weet Peugeot niet alleen wie er in zijn wagen zit, maar ook waarom, zegt Verbist. ‘Als het half negen ’s ochtends is, dan kan de wagen bijvoorbeeld al vermoeden dat iemand twintig minuten te laat op zijn werk zal komen en zich daar naar instellen door bijvoorbeeld de rijmodus te veranderen, van zuinig naar sportief of van autonoom naar niet-autonoom. Ook alle persoonlijke instellingen van de auto (de verwarming bijvoorbeeld) en het entertainmentsysteem worden zo op maat van de chauffeur gepresenteerd.’
Interesse van auto-industrie
De Instinct is voorlopig nog een concept car, maar vanuit de auto-industrie is er grote interesse in dit soort technologie, aldus Verbist. Verschillende autofabrikanten hebben al bij het Antwerpse bedrijf gepolst naar de mogelijkheden. ‘Alle fabrikanten willen graag hun auto’s slimmer maken, maar ze willen ook aan de slag met data van buiten de wagen zelf, zodat ze een holistisch beeld krijgen van de chauffeur of gebruiker. Als we bijvoorbeeld weten dat een bepaald persoon een fervente fietser is, kunnen we bijvoorbeeld aangeven dat het misschien een beter idee is om met de fiets naar het werk te gaan omdat er lange files staan op de autosnelweg. Dat soort informatie zal dan misschien niet de auto meedelen, maar het kan evengoed via een ander platform.’
Een auto die data capteert van een chauffeur dat roept ook vragen op over privacy. Volgens Verbist moet daar vooral transparant mee om gegaan worden. ‘Je moet natuurlijk bezorgd zijn als er een app is die je data opslaat en het is belangrijk dat je weet wat daar mee gebeurt. Dat raden we onze klanten ook altijd aan: wees duidelijk over wat je daar precies mee doet. Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat chauffeurs het zouden pikken als ze plots reclame gaan zien op basis van hoe ze met hun wagen omgaan. Wij zullen dat soort gegevens in elk geval nooit doorverkopen.’