Welzijn op het werk en preventie tegen ongevallen: de maatregelen worden steeds strenger en de regels strikter. Meer werk dus voor preventieadviseurs, die tot voor kort amper tools in handen had om efficiënt aan de slag te gaan. Een markt waar Safetify wel brood in zag en besloot om zich vol op te werpen. Wij werpen een blik achter de schermen van deze beloftevolle start-up.
Tot voor enkele jaren waren preventieadviseurs nog in de weer met Excel of papier. Hoewel ze steeds meer werk kregen volgde de ondersteuning niet. ‘In 2013 besloten we dit probleem aan te pakken en werd Safetify boven het doopvont gehouden’, zegt Philippe Brux, de oprichter van de start-up.
‘Niet alleen werden de wettelijke verplichtingen rond preventie op het werk en het welzijn van de medewerker zijn steeds strikter, we hadden ook al snel door dat veel bedrijven soortgelijke problemen hadden. De risico’s in heel wat bedrijven zijn vergelijkbaar en een samenwerkingsplatform waar gebruikers hun ervaring en risicoanalyses konden delen leek ons dan ook evident.’
‘In 2014 konden we onze eerste versie lanceren en door de input van onze klanten werd deze steeds verder verfijnd. Dit met als uitgangspunt zo weinig mogelijk tijd aan administratie besteden en meer tijd aan effectieve preventie op de werkvloer’, blikt Brux terug op het verleden.
Spin-off
Safetify begon als een spin-off van het studiebureau Modyva, gespecialiseerd in bescherming rond medewerkers en milieu. ‘Ik startte het bedrijf samen met mijn vennoot Addie Van Doorn. Terwijl ik burgerlijk ingenieur ben, had hij ervaring met het ontwikkelen van software en dan vooral databasebeheer. Verder schakelden we ook nog het bedrijf Eonix in voor de programmatie en de opslag van gegevens’, geeft Brux aan. Ondertussen telt het bedrijf twee fulltime developers en een persoon voor de support. Ervaren freelance preventieadviseurs die thuis zijn in de software vullen het team aan en helpen de klanten op weg.
‘Ons uitgangspunt was steeds het beheer van de wettelijke verplichtingen rond duurzaamheidsbeheer vereenvoudigen en toegankelijker maken. Onze software draait in een Windows-omgeving. je verbindt met onze servers, waarna de webservice start. De software laat toe om het geheel van het preventiewerk te beheren met als uitgangspunt de verschillende inventarissen: werknemers, functies, uitrustingen, gevaarlijke producten, werkplaatsen, ongevallen, kwalificaties, actieplannen en nog veel meer,’ geeft Brux wat meer toelichting over de service.
Vijf dimensies als basis
We werken rond vijf dimensies om het bedrijf te begeleiden in het verbeteren van welzijn en veiligheid op het werk. De eerste is de controle op het naleven van de wettelijke regels (meer dan zeshonderd pagina’s wettekst werden geïntegreerd in de software). De tweede is de analyse van de risico’s op basis van de gebruikelijke methodes (Kinney). De derde is het opvolgen van de acties maar ook van de opleidingen, de machine controles,… De vierde dimensie is het communiceren van de veiligheidsinstructies aan de werknemers op een eenvoudige en begrijpelijke manier. De laatste dimensie is het bijhouden en analyseren van de arbeidsongevallen die kunnen gebeuren om zo de risico analyses te verbeteren en nieuwe acties uit te werken’, geeft Brux een overzicht van de verschillende deelaspecten van de software.
‘Safetify is eigenlijk een samenwerkingsplatform tussen verschillende personen van binnen én buiten het bedrijf. Zo kunnen ook risicoanalyses gedeeld worden tussen verschillende gebruikers, vergelijkbaar met een sociaal netwerk.’
Op eigen kracht vooruit
De start-up groeit nog steeds met eigen middelen en heeft al heel wat bedrijven kunnen overtuigen om voor hun oplossing te kiezen. ‘We zijn begonnen met 220.000 euro aan eigen middelen en een lening bij de Participatie Maatschappij Vlaanderen en ING. Met de bedrijfsactiviteit van Modyva werd de verdere ontwikkeling en commercialisering van het platform gefinancierd’, werpt Brux een blik op de financiering.
‘Naast onze eigen commerciële werking hebben we ook een strategisch partnership afgesloten met SPMT-Arista, één van de grootste spelers op het gebied van externe diensten voor preventie (arbeidsgeneeskunde) in België, waarmee we meer dan vijftienduizend bedrijven (van kmo tot multinational) kunnen bereiken. Op die manier kon de omzet van dertienduizend euro in 2014 evolueren naar driehonderdduizend in 2016. We zijn bewust kleinschalig begonnen en hebben dus geleerd geduldig en wendbaar te zijn. Maar de kwaliteit en de gebruikservaring is er de voorbije jaren met rasse schreden op vooruit gegaan.’
Klaar voor groeispurt
Momenteel gebruiken ongeveer een honderdtal middelgrote en grote bedrijven, zowel in de publieke als in de privé sector het platform. ‘Het platform wordt eveneens door onze partners gebruikt voor het preventiebeheer in vijftienduizend kmo’s. We komen in aanraking met zeer verschillende sectoren: van steengroeven, ziekenhuizen en aannemers tot de chemische industrie, beschutte werkplaatsen en gemeenten. Safetify wordt zelfs in scholen en in een pretpark gebruikt’, glundert Brux.
‘De ambitie is om de software verder te laten evolueren naar een tool die een bedrijf toelaat om aan al haar wettelijke verplichtingen inzake preventie, maar ook inzake milieu en duurzaamheid in het algemeen te laten voldoen. We evolueren dus naar een software die haar gebruiker bij de hand neemt en deze gidst door het labyrint van wetgeving. Verder zou een bedrijf zo min mogelijk tijd moeten verliezen met administratieve handelingen en met één of twee clicks de gevraagde wettelijke rapporten moeten kunnen maken. Een goed functionerend ecosysteem is van cruciaal belang voor onze groei.’
‘De komende tijd willen we dit samenwerkingsaspect nog verder op de kaart zetten en aan elke werknemer de mogelijkheid geven om toegang te hebben tot de voor hem belangrijke veiligheidsinformatie wanneer hij op het werk is. De technologie staat klaar, maar we zullen een coherent informatiemodel en beheer moeten implementeren: identificatie van werknemers, start en vertrek van werknemers, beheer van toegang in functie van contracten met derden (arbeidsgeneesheer, opleiders,…). Safetify moet hierin de realiteit weergeven. En als we personen helpen bij het beheer van hun veiligheid op de werkvloer, waarom niet bij hen thuis?’, licht Brux alvast een tipje van de sluier.
De samenwerking standaard worden
‘De samenwerking standaard worden voor alle spelers is onze betrachting. We willen eerst de Belgische markt verder ontwikkelen en op een termijn van twee jaar 10 procent van alle bedrijven bereiken. Specifieke sectoren, zoals scholen en zeer kleine kmo’s, hebben onze speciale aandacht, aangezien hier echt een nood is aan dergelijke tools’, werpt Brux een blik op de toekomst.
‘De grootste uitdaging ligt nog in het feit dat heel wat bedrijven en organisaties nog op een zeer ‘ambachtelijke’ manier werken, met Excel of pen en papier. Die mindset veranderen is de belangrijkste horde. Al is de steeds strenger wordende wetgeving en het veranderen van de regels een stevig kluif. We dienen onze software dus voortdurend aan de te passen aan de laatste wijzigingen, maar dat houdt het boeiend natuurlijk’, besluit Philippe Brux.
Dat Safetify goed op weg is om de verwachtingen in te lossen dat is onmiskenbaar, maar er liggen nog veel opportuniteiten in het verschiet. Een stevige groei moet de komende jaren dus zeker tot de mogelijkheden behoren.