Bijna negen op de tien Belgen doen hun online inkopen stelselmatig bij dezelfde webshops. Dat blijkt uit een onderzoek van transporteur DPDGroup.
Het aandeel online aankopen in het totale winkelbedrag begint in België stilaan het Europese gemiddelde te naderen, maar 88 procent van de Belgen besteedt dat geld aan steeds dezelfde winkels, zegt DPDGroup. Dat ligt nergens in Europa hoger. Het onderzoek werd in 21 landen uitgevoerd bij bijna 23.500 mensen.
Zo’n 7,6 procent van het totale bedrag dat Belgen besteden aan winkelen, gaat nu naar online aankopen. Op Europees vlak bedraagt dit 9,6 procent. Het zijn de ‘heavy buyers’ die vandaag verantwoordelijk zijn voor bijna negen op tien van de online aankopen. Dit betekent dat er de komende jaren nog heel wat opwaarts potentieel is.
Het hoge aantal internetverbindingen betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46 procent van de Belgische surfers doet regelmatig een online aankoop. In enkele Europese landen – Italië, Polen & Spanje – met een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers een stuk hoger.
Kledij, schoenen en boeken staan bovenaan het online boodschappenlijstje van de Belg. We betalen vaker met een kredietkaart dan gemiddeld in Europa, maar geven vooral de voorkeur aan lokale betaalsystemen (zoals Bancontact of ING HomePay).
Net iets meer dan zeven op tien Belgen kocht al eens via een buitenlandse webshop. Meestal (85 procent) bevindt die webshop zich in Europa. China (28 procent) en de V.S. (21 procent) volgen op afstand.