Vr-headsets worden steeds gewoner, maar missen nog altijd een killer-app. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Virtual reality (vr) lijdt anno nu aan in wezen hetzelfde probleem als bij de vorige keren dat het helemaal hot was. Het mist nog steeds een overtuigende toepassing die gebruikers en masse over de streep trekt. Een gebruiksvorm die het apparaat en de aanschaf daarvan helemaal rechtvaardigt. Kortom, een killer-app, zoals VisiCalc ooit was voor de Apple. Gamedevelopers storten zich wel op vr, maar ook daar is nog geen sprake van een echte killer-app. Geen wonder dat ict-onderzoeksbureau Forrester stelt dat vr nog niet klaar is voor de massamarkt.
Uit diens onderzoek blijkt dat in de VS 42 procent van de volwassenen die online zijn nog niet hebben gehoord van vr-headsets. Wat ook niet helpt, is Facebooks sluiting van Oculus VR pop-up winkels, die wel dagenlang geen enkele geïnteresseerde trokken. Forrester meldt verder dat 46 procent van de volwassenen in de VS geen nut ziet voor vr in hun leven. De marktvorser voorspelt dan ook dat het omslagpunt voor consumentenacceptatie van high-end vr nog zeker vijf jaar in de toekomst ligt. Het moment voor marketeers om op de grote trom te gaan slaan zal tegen 2020 komen. Het wachten is op de killer-app. Wat vind jij?