Techbedrijven hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid rondom nepnieuws. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Apple pleit openlijk voor maatregelen door techbedrijven om nepnieuws tegen te gaan. Er ligt een verantwoordelijkheid die genomen moet worden, aldus topmanagers van het succesvolle bedrijf. Ceo Tim Cook waarschuwt voor het maatschappelijke en psychologische gevaar van nieuws dat ronduit niet waar is, maar ook van nieuws dat niet strookt met de voorkeuren of overtuigingen van consumenten. Laatstgenoemde is al openlijk van toepassing verklaard door de regering Trump op peilingen en nieuwsberichten die de Amerikaanse president niet bevallen.
Cook zegt dat nepnieuws dodelijk is voor de menselijke geest: ‘it is killing people’s minds‘. Terwijl contentplatform Facebook altijd heeft gesteld dat het geen uitgever is maar slechts faciliteerder, slaat Apple dus een hele andere toon aan. De maker van smartphones – en ook van de eigen nieuws-app Apple News – wil tegengas geven aan nepnieuws. Dit zou niet alleen Apple moeten doen, maar eigenlijk alle techbedrijven. Maar hoe dan? Wat vind jij?