Cloudaanbieder AWS ontpopt zich tot kernconcurrent van Microsoft en Cisco. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
AWS (Amazon Web Services) maakt meer moves naar de markt van Microsoft en Cisco. De clouddiensten van e-commerce-reus Amazon mikken op de traditionele kern van de twee traditionele ict-reuzen. Ondertussen is softwarekoning Microsoft zijn eigen cloudaanbod aan het uitbouwen en is netwerkgigant Cisco actief om zijn dominante infrastructuurpositie uit te breiden. Laatstgenoemde pleegt hiervoor overnames en strategische wijzigingen in zijn aanbod.
Een recente stap van AWS geeft Microsoft en Cisco tegengas op hun eigen terrein. Het net aangekondigde Chime is cloud-based software voor unified communications. Dit biedt zakelijke gebruikers makkelijke mogelijkheden voor spraak- en videogesprekken, chatrooms en webconferenties. Al deze communicatie-opties zijn toegankelijk vanaf computers en mobiele devices zoals smartphones en tablets. Naast Microsofts Skype for Business en Cisco’s Spark neemt AWS hiermee nog andere concurrenten op de korrel: LogMeIn, dat GoToMeeting van Citrix heeft ingelijfd, en ook wel Google’s Hangouts. Vooral de gevestigde orde van unified communications-aanbieders moet zich zorgen maken. Wat vind jij?